Levering og montering av elektroteknisk installasjoner og SRO-anlegg i Ravneheitunnelen er utlyst på nytt. Nå er det usikkert om tunnelen kan åpnes i juni. Bildet viser søndre påhugg. (Ill.: Statens vegvesen)

Ny konkurranse om innredning i Ravneheitunnelen

Levering og montering av elektotekniske installasjoner og SRO-anlegg ble utlyst som to entrepriser. I begge tilfellene var det uoverensstemmelse mellom annonseteksten og konkurransegrunnlaget. Ny anbudsfrist er ikke satt. Vegvesenet tar sikte på utlysning så fort som mulig.

Ravneheitunnelen er 3,3 km lang. Den er hovedelementet i ny riksveg 465 mellom Hanesund og Sande som er kostnadsberegnet til 330 millioner kroner. Denne vegen er den eneste forbindelse mot vest for de fleste innbyggere i Farsund kommune, som omfatter hele Lista. Tidligere gikk nesten all trafikk til og fra kommunen over riksveg 43. Da ny E 39 mellom Handeland og Feda ble åpnet i august 2006, ble forbindelsen via riksveg 465 atskillig kortere for vestvendt trafikk.

Lav standard på dagens veg mellom Hanesund og Sande er et problem for brukerne av riksveg 465. I juni skulle det problemet vært løst. Nå er det ikke lenger sikkert. Vegvesenet håper på å unngå forsinkelser, men prosjektleder Kjell Soltvedt kan ikke love det.