RME varslet tilsyn om strømsalgselskapenes rapporteringsplikt til strømprisportalen samt utforming av faktura i mars i år. Nå er granskningen ferdig, og 54 avvik og 23 anmerkninger er registrert hos selskapene som opererer i privatmarkedet.
Strømselskapene hadde frist til fredag forrige uke til å rette opp avvikene, skriver Europower, som først omtalte saken.
– Hvis ikke et selskap følger pålegg, vil reaksjonen være tvangsmulkt. Forbrukerne legger til grunn at reglene skal følges. Det er en viktig del av å være kraftleverandør, sier Jonassen.
Han mener avvikene bør være lett for kraftleverandørene å rette opp i. For 45 av de 54 avvikene som ble oppdaget, gjelder mangelfull informasjon på fakturaen.
Harald Solberg i Norsk Industri: Kjernekraftutredning må ikke bli en sovepute
Regjeringen varsler opprydning
Regjeringen varslet før helgen en ryddesjau i strømsalgmarkedet. Nå kommer det flere forslag til tiltak som skal gjøre det enklere å inngå en god strømavtale. Forslagene blir sendt på høring nå i høst, skriver regjeringen på sine nettsider.
– Vi er opptatt av at det skal være enklere for forbrukerne å finne den beste strømavtalen for seg, og at forbrukere ikke skal bli lurt, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp).
Sammen med olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) forbereder hun nå et forslag til lov- og forskriftsendringer som skal bidra til et mer forbrukervennlig strømmarked.
– Vi har gjort en rekke innstramminger og varsler nå enda flere. I tillegg skal vi ha slutt på at strømsalgselskapene bryter reglene i så stor skala, og jobber derfor med tiltak som skal gi oss nye sanksjonsmuligheter overfor dem. Tiltakene bygger på forslag som vi har mottatt fra Reguleringsmyndigheten for energi (RME), sier Aasland.
Forslagene som skal opp til høring i oktober, skal redusere informasjonsskjevheten forbrukerne opplever i strømmarkedet, og gjøre det enklere for forbrukere å orientere seg i markedet, ifølge regjeringen.
Dette er blant tiltakene regjeringen foreslår:
- Dersom strømselskapet vil endre en inngått strømavtale på en måte som gjør avtalen dårligere for kunden, kan disse endringene tidligst tre i kraft 30 dager etter at varsel er mottatt. Det vil si at forbrukeren ikke blir bundet av endringen før det. Dersom forbruker er uenig i endringene, skal forbruker kostnadsfritt kunne komme seg ut av avtalen
- Strømsalgsselskapene må opplyse dersom avtalen ikke følger spotprisen time for time (for eksempel dersom avtalen er en såkalt «standard variabelavtale»).
- Strengere krav til informasjon om bruddgebyr (gebyr for at kunde må betale for å si opp avtalen) i avtaler med bindingstid, både ved avtaleinngåelse og underveis i avtaleperioden.
- Innføring av en «nedkjølingsperiode» på 24 timer ved salg av strømavtaler via telefonsalg, dørsalg, standssalg og butikksalg. Ved slike salgsformer foreslås det at forbrukeren ikke kan inngå avtalen i nedkjølingsperioden.
- Redusere perioden for forskuddsfakturering fra 10 uker til fire uker.