RME varslet tilsyn om strømsalgselskapenes rapporteringsplikt til strømprisportalen samt utforming av faktura i mars i år. Nå er granskningen ferdig, og 54 avvik og 23 anmerkninger er registrert hos selskapene som opererer i privatmarkedet.
Strømselskapene hadde frist til fredag forrige uke til å rette opp avvikene, skriver Europower, som først omtalte saken.
– Hvis ikke et selskap følger pålegg, vil reaksjonen være tvangsmulkt. Forbrukerne legger til grunn at reglene skal følges. Det er en viktig del av å være kraftleverandør, sier Jonassen.
Han mener avvikene bør være lett for kraftleverandørene å rette opp i. For 45 av de 54 avvikene som ble oppdaget, gjelder mangelfull informasjon på fakturaen.
![Her øver Sjøforsvaret på å etterforsyne fregatten KNM Fridtjof Nansen fra det langt større logistikkfartøyet KNM Maud.](https://images.gfx.no/130x87/2695/2695054/DJI_0427.jpg)
Sjøforsvarets største skip: Fant avvik under nylig kontroll – men de er gradert
Regjeringen varsler opprydning
Regjeringen varslet før helgen en ryddesjau i strømsalgmarkedet. Nå kommer det flere forslag til tiltak som skal gjøre det enklere å inngå en god strømavtale. Forslagene blir sendt på høring nå i høst, skriver regjeringen på sine nettsider.
![Barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) har sendt en rekke forslag til høring om nye regler for strømselskapene etter ny funn som avdekker feil og mangler. <i>Foto: NTB</i>](https://images.gfx.no/290x/2769/2769738/NTB_jMRvwTOFO5I.jpg)
– Vi er opptatt av at det skal være enklere for forbrukerne å finne den beste strømavtalen for seg, og at forbrukere ikke skal bli lurt, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp).
Sammen med olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) forbereder hun nå et forslag til lov- og forskriftsendringer som skal bidra til et mer forbrukervennlig strømmarked.
– Vi har gjort en rekke innstramminger og varsler nå enda flere. I tillegg skal vi ha slutt på at strømsalgselskapene bryter reglene i så stor skala, og jobber derfor med tiltak som skal gi oss nye sanksjonsmuligheter overfor dem. Tiltakene bygger på forslag som vi har mottatt fra Reguleringsmyndigheten for energi (RME), sier Aasland.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
Forslagene som skal opp til høring i oktober, skal redusere informasjonsskjevheten forbrukerne opplever i strømmarkedet, og gjøre det enklere for forbrukere å orientere seg i markedet, ifølge regjeringen.
Dette er blant tiltakene regjeringen foreslår:
- Dersom strømselskapet vil endre en inngått strømavtale på en måte som gjør avtalen dårligere for kunden, kan disse endringene tidligst tre i kraft 30 dager etter at varsel er mottatt. Det vil si at forbrukeren ikke blir bundet av endringen før det. Dersom forbruker er uenig i endringene, skal forbruker kostnadsfritt kunne komme seg ut av avtalen
- Strømsalgsselskapene må opplyse dersom avtalen ikke følger spotprisen time for time (for eksempel dersom avtalen er en såkalt «standard variabelavtale»).
- Strengere krav til informasjon om bruddgebyr (gebyr for at kunde må betale for å si opp avtalen) i avtaler med bindingstid, både ved avtaleinngåelse og underveis i avtaleperioden.
- Innføring av en «nedkjølingsperiode» på 24 timer ved salg av strømavtaler via telefonsalg, dørsalg, standssalg og butikksalg. Ved slike salgsformer foreslås det at forbrukeren ikke kan inngå avtalen i nedkjølingsperioden.
- Redusere perioden for forskuddsfakturering fra 10 uker til fire uker.