ELBILENS HEVN: Chelsea Sexton er direktør for Plug In America. Hun var gjennomgangsfigur i dokumentaren "Hvem drepte elbilen?". Nå er hun tilbake i "Elbilens hevn". (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
OPPFØLGER: I 2006 kom dokumentarfilmen om elbilens død. Bare tre år senere tar elbilen hevn, ifølge oppfølgerfilmen. (Bilde: Papercut Films)

Ny film: Elbilens hevn

  • Motor

STAVANGER: Chelsea Sexton var en av hovedpersonene i filmen "Who killed the Electric Car?" (2006), om hvorfor bilindustrien kverket elbilen.

På elbilmessen EVS24 i Stavanger uttrykker hun glede over at elbilen nå er tilbake for fullt – også i USA.

Det kommer derfor en ny dokumentarfilm til neste år. Den heter "The Revenge of the Electric Car".

GM knuste elbiler

– Vi lager en ny dokumentar, om forsøkene på å få den elektriske bilen til å gjenoppstå. Om de folkene som prøver å få den på veien, sier Sexton, som nå leder organisasjonen Plug In America, til Teknisk Ukeblad.

I 1996 kommer General Motors (GM) med elbilen EV1, etter at California har innført krav om at bilindustrien skal ha minst 2 prosent utslippsfrie biler.

På denne tiden er Chelsea Sexton en entusiastisk GM-ansatt.

Så kutter GM plutselig produksjonen, og i 2001 mister Sexton jobben. Alle EV1-bilene, som bare var tilgjengelige via leasing, blir trukket tilbake.

I 2003 blir alle bilene knust til fillebiter, noe GM får kraftig kritikk for.

Dokumenterte knusingen på film

I 2006 kommer dokumentarfilmen om elbilens død, "Who Killed the Electric Car?". Chelsea Sexton er en av hovedpersonene i filmen.

I filmen flyr filmteamet ut i ørkenen og dokumenterer at GM knuser alle EV1-bilene. Teamet prøver å finne ut hvorfor GM gjør dette. GM selv skylder på kundene, og mener at ingen ønsket å kjøpe bilen.

– Vi ble overrasket over filmens suksess. Den gikk i null på kino, det var mye mer enn vi hadde forventet. Vi hadde ventet at kun foreldrene våre kom til å se den, sier Sexton.

Vinden har snudd

Filmen har vært brukt til å markedsføre elbilen i USA. Nå kommer altså oppfølgeren, "The Revenge of the Electric Car". Den dokumenterer at vinden nok en gang har snudd til fordel for utslippsfrie biler.

– Vi ser at industrien rører på seg. De har snudd 180 grader og vil produsere ladbare biler igjen. Nå har vi også solid støtte fra presidenten. Vi har hatt støtte fra noen stater, men ikke fra sentralt hold med mål, penger og informasjon. Endelig skjer det noe, sier Sexton.

GM-sjefer har senere innrømmet at det var feil av selskapet å kutte elbilsatsingen. Selskapet jobber for fullt med å få sin Chevrolet Volt på veien, men kunne vært mye tidligere ute.

– Hvis vi kunne skru tiden tilbake, kunne vi hatt Chevy Volt 10 år tidligere, sa forsknings- og utviklingsdirektør Larry Burns i GM til magasinet Newsweek i 2007.

– Elbilen er uunngåelig

På de tre årene som har gått siden Chelsea Sexton var gjennomgangsfigur i "Who Killed the Electric Car?" har nesten alt endret seg.

– I 2006 så det mørkt ut. Men siden filmen kom ut og særlig i de siste to årene har det vært et kappløp i bilindustrien for å få den første bilen på veien, sier Sexton, som tror og håper at elbilen vil lykkes denne gang.

– Det er uunngåelig. Og smarte folk setter pengene sine på det som er uunngåelig, sier Sexton.