SAMFERDSEL

Ny fargepalett for T-bane

Ragna Kronstad
21. okt. 2005 - 10:38
Vis mer

Nye farger er et bevisst valgt. Oslo Sporveier er derfor slett ikke bekymret for designrot i hovedstaden.

- Hele fargepalletten er ny, men den blå fargen på informasjonssystemet fra 80-tallet er beholdt, forklarer siv.ing og prosjektleder Tor Hasselknippe.

Formveilederen ble laget i forbindelse med den offensive MetrOslovisjonen. Visjonen er nå kun en intern visjon i Oslo Sporveier.

Forbildet forsvant

Oslo Sporveier har fått massiv kritikk av flere arkitekter og designere for å ha forlatt et helhetlig designprogram.

Reaksjonene gjaldt først og fremst anskaffelsen av 99 nye grå t-banevogner. Fagdirektør Iacob Heiberg i Norsk Form mente at Oslo Sporveier hadde vært forbilledlige på 80-tallet, men at de nå så ut til å miste grepet på helhetlig design.

– Det viktigste er at det er en helhet innen hver driftsart, altså buss, trikk og bane, svarer Thorbjørn Thoresen. Han er leder av styringsgruppa for innkjøpsprosjektet. Kritikken av vognene tar han helt med ro:

– Design er subjektiv. Alle kan ikke like alt. I anbudet til nye vognene var et av kravene at produsentene måtte bruke profesjonelle designere. Alle måtte ta utgangspunkt i Oslos Sporveiers Formmanual. Ingen foreslo rødblå vogner, forklarer Thoresen.

Misunnelige

Han tror at mye av kritikken egentlig er kritikken av at ingen norske designere fikk jobben. Siemens som produserer vognene for Oslo Sporveier, samarbeider med Porsche Design i Østerrike

– Men kom noen fra Porsche Design til Oslo?

– Nei, men vår rådgiver, Herman Tandberg fra designfirmaet Ogle Noor, kjenner Oslo godt og han har gitt innspill til endringer, sier Tor Hasselknippe.

I Wien har våre t-banevogner preget byens karakter. Vi håper det samme skal skje i Oslo, skriver lederen av Porsche design Roland Heiler i en e-post til Teknisk Ukeblad.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.