Et nytt detaljert kostnadsanslag for prosjektet viser at veien blir om lag 1.0 mrd. dyrere, mens prisen på jernbanen går ned med om lag 200 millioner kroner. Økningen skyldes at den faktiske prisveksten i anleggssektoren har vært høyere enn det som var forutsetningen da prosjektet ble lagt inn i Nasjonal Transportplan.
Der en prosjektet beskrevet med en foreløpig totalkostnad på 26,4 milliarder koner (2021). 13,7 mrd. til vei og 12,7 mrd. til bane.

Elkjøretøy: Kan forbedre rekkevidden
Bilistene må ta regningen?
– Dette kan påvirke bompengetakstene. Når kostnadene for veien går opp, må Statens vegvesen foreslå inndekning for merkostnadene, forteller Katrine Sælensminde Erstad, prosjektsjef for Fellesprosjektet Arna-Stanghelle i en pressemelding..
Prosjektet kan tidligst få en investeringsbeslutning fra Stortinget i juni 2023. Først da får Vegvesenet svar på hvordan prosjektet skal finansieres. Per i dag må en ta høyde for at bilistene må ta kostnadsøkning.
Kostnadene har totalt sett gått ned

Den høye prisveksten i samfunnet etter at NTP blei lagt fram er hovedårsaken til at kostnadene nå er høyere.
– Mer detaljering av prosjektet har gitt noen endringer av fordelingen av kostnadene mellom vei og bane. Selv om fordelingen har endret seg, har kostnadene totalt sett faktisk gått ned, om en justerer for prisveksten, forteller Sælensminde Erstad.
Må fullfinansiere før KS2
Foreløpig forslag til bompengefinansiering av strekningen er nå presentert for politikerne i Vaksdal- og Bergen kommune.


Det er Stortinget som skal fatte det endelige finansieringsvedtaket for prosjektet, men Vegvesenet må ha et lokalpolitisk vedtak på bompengefinansieringen før saken kan sendes til ekstern kvalitetssikring (KS2), som er et krav før saken kan legges fram for Stortinget.
– Prosjektet må fullfinansieres før vi kan forvente at Samferdselsdepartementet bestiller en KS2. Vi vet ikke i dag om staten vil ta noe av kostnadsøkningen på veiprosjektet. Derfor foreslår vi at kostnadsøkningen kan dekkes med bompenger. Vi håper å få finansieringsvedtaket våren 2023, slik at vi rekker anleggstart i 2024, forteller Sælensminde Erstad.
Om ikke kommunene godkjenner bompengeforslaget, står prosjektet i fare for å bli forsinket, melder Statens vegvesen.

80 prosent av togene trenger tunnelen: – Ikke bare et Oslo-prosjekt