Det statlige selskapet Nye Veier vil bygge E134 med fire felt og en fartsgrense på 110 km/t. Det kan gi en reisetid på fire timer mellom Oslo og Bergen.
Regjeringen har bedt Nye Veier om å foreslå strekninger de kan overta. Det har de nå gjort, og en av strekningene er E134. Forslaget ble lagt fram på en veikonferanse i Tysvær torsdag, melder NRK.
– Vi ser for oss at vi kan klare å få ned reisetiden til cirka fire timer, sier administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier AS.
En slik utbygging er foreløpig beregnet å koste mellom 120 og 150 milliarder kroner.
– Dagens vei er veldig ulykkesutsatt. Den nye veien vil ha midtrekkverk som er noe av det beste vi kan gjøre for å redusere antall møteulykker, sier Aanesland.
Prosessen med å bygge ut hovedveien mellom Østlandet og Vestlandet har vært en langvarig prosess. I 2015 bestemte regjeringen å satse på E134 som ny hovedvei.
Norsk Bane, et privat interesseselskap som jobber for å bygge ut høyhastighetsjernbane i Norge, mener imidlertid at man får mer for pengene ved å bygge høyhastighetstog på samme strekning.
![E6 Ranheim-Værnes.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837297/9cda2c32-09c8-444b-99c8-65221ed405a3.jpg)
E6 Ranheim-Værnes: Kostnadssprekk på tre milliarder