TRAFIKK OG ITS

Ny bompengebrikke skal varsle om du havner i en trafikkulykke

Automatisk ulykkesvarsling betyr at hvis bilen utsettes for en kraftig påkjenning som en kollisjon eller utforkjøring, så sendes det umiddelbart et varsel til en alarmsentral.

Mer enn 600 000 bilister kjører i dag rundt med bombrikke fra NORBIT.
Mer enn 600 000 bilister kjører i dag rundt med bombrikke fra NORBIT.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
22. mars 2021 - 13:22

Det er Fremtind Service og NORBIT har signert en intensjonsavtale om et strategisk samarbeid for å utvikle en ny type bombrikker med flere nye funksjoner innebygget.

Naturlige fokusområder for teknologisamarbeidet er tjenester som gir økt trygghet langs veien og ulike betalingsløsninger. Selskapene er enige om å starte med utvikling av en løsning for automatisk ulykkesvarsling.

– Vi har allerede utviklet en prototype på en brikke med ulykkesvarsling hvor sikkerhet og personvern er godt ivaretatt. Fremtind Service er en ideell partner for oss når vi nå ønsker å utvikle dette til en komplett tjeneste, sier Per Jørgen Weisethaunet, konsernsjef i NORBIT.

Denne bilen havnet i sjøen torsdag ettermiddag. Etter at brannvesenet heiset den opp, oppdaget de røyk, som antakeligvis kommer fra batteriet. Dermed ble bilen senket ned i vannet igjen.
Les også

Derfor må elbilen som havnet i sjøen, bli liggende i vannet

Varslet automatisk om ulykker

Automatisk ulykkesvarsling betyr at hvis bilen utsettes for en kraftig påkjenning som en kollisjon eller utforkjøring så sendes umiddelbart et varsel til en alarmsentral. Sentralen tar kontakt med sjåføren og hvis det ikke oppnås kontakt så varsles nødetatene.

Per Jørgen Weisethaunet er konsernsjef i NORBIT.
Per Jørgen Weisethaunet er konsernsjef i NORBIT.

Alarmsentralen får også beskjed om hvor kraftig kollisjonen har vært. Personvernet ivaretas ved at stedsinformasjon ikke sendes fra brikken før alarm er utløst.

– Visjonen for samarbeidet er at nordmenn skal være tryggere underveis med bil. Samarbeidet med Fremtind Services passer inn i vår strategi om å etablere langsiktig partnerskap med aktører som har en godt etablert posisjon i markedet, sier Weisethaunet.

-Tryggere og enklere for norske bilister

– Bilister i Sør-Europa har allerede tilgang til et spekter av tjenester gjennom bompenge-abonnementene sine. Vi er sikre på at vi i samarbeid med NORBIT kan lage løsninger som gjør livet tryggere og enklere for norske bilister, sier Vogt

– For eksempel kan forsikringsselskapene gi både raskere og bedre hjelp til kundene sine når de får beskjed om uhell umiddelbart etter at det har skjedd, sier Vogt.

– I land som Italia og Spania er det en rekke eksempler på denne typen samarbeid, fortsetter han. Forsikringsselskaper og banker tilbyr bompengeabonnement, mens bompengeaktørene selger forsikring, driver betalingstjenester og tilbyr bilabonnement.

Deler av PwC-teamet som har hjulpet Lede med smart bruk av data og etablering av smidige produktteam. Lede har brukt kunstig intelligens og tingenes internett (IoT) for å få bedre innsikt i kraftsystemet. Det hjelper dem med å utnytte eksisterende nettinfrastruktur bedre. Fra venstre: Karoline Bonnerud, Erik Flølo og Herman Johan Bomholt som jobber med Data Analytics i PwC.
Les også

I Pwc jobber vi med veldig mye annet enn Powerpoint

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.