Fra venstre: Harald Albretsen, Monica Metzner fra Origo Solutions og Aron Øksdal fra CCS, her foran et skap under produksjon.
Fra venstre: Harald Albretsen, Monica Metzner fra Origo Solutions og Aron Øksdal fra CCS, her foran et skap under produksjon. (Bilde: Joachim Seehusen)

Origo

Null kabelkrøll

Med spesialisert programvare sikrer Origo Solutons i Arendal god effektivitet og reduserer faren for feil og misforståelser.

Når de er fiks ferdige ser de flotte ut: Metallskapene med kraftforsyning, vifter, sikringsrekker, rekkeklemmer, IO-kort og PLS-er. Alt er ryddig, ordentlig og nøyaktig.

Prosessen før produksjonen er mindre spektakulær, men den er viktig. Men også foran skjermen kan det fort bli kronglete. Hvilken revisjon jobber vi egentlig med? Er oppdateringen gjennomført hele veien, eller sitter det en eller annen, et eller annet sted, med en eldre versjon?

Problemstillingen er høyst aktuell for Origo Solutions avdeling i Arendal. De leverer sikkerhetssystemer fra tyske Hima, til on- og offshoreinstallasjoner. De har valgt å bruke programvaren E3 fra CCS i Skien.

Økt effektivitet

– Det gir økt effektivitet, rett og slett, sier Harald Albretsen, direktør for Hima Safety Solutions & Marketing.

Når det blir gjort en endring, oppdaterer E3 hele prosjektet automatisk.

Prosjektingeniør Monica Metzner bruker E3 i sitt daglige arbeid. Hun er enig i at det gir økt effektivitet.

– Med andre programmer, for eksempel Autocad eller Microstation, er det løsark-system. En endring på én side medfører endringer på flere andre sider og da blir det uoversiktlig. Det er lett å glemme å ta frem alle tegningene som omfattes av endringen. For å få oversikt over terminaler og rekkeklemmer må en bruke andre programmer som hjelpemiddel, for eksempel Excel for telling av hva som er i bruk og hva som er ledig. Det blir laget flere filer i flere programmer, noe som kan føre til misforståelser, sier hun.

Les: Origo Solutions oppgraderer for Elkem

Færre utskrifter

Både hun og Albretsen merker økende interesse for dette også hos flere av kundene. I programmet kan et signal følges fra start til slutt, bare ved et klikk. Da faller behovet for tykke bunker med utskrifter bort.

Det blir skreddersydd et program til hver kunde. Nå en kunde har valgt E3 bygger CCS opp biblioteker med komponenter og utstyr. Disse kan senere vedlikeholdes av kunden selv, eller kundene kan overlate arbeidet til CCS. Her er det også valgfritt om de vil ha egne produktumre, eller om de vil benytte leverandørenes. I offshorenæringen er det vanligste å bruke leverandørenes numre. De mer avanserte brukerne kan selv sette opp sine versjoner. Hos Origo, som blant annet bruker skap fra Rittal, kan de velge å ha ferdig sammensatte skap i biblioteket, med strømforsyning, vifter og skinner for montering av IO-kort, rekkeklemmer og sikringer. Eller de kan ta inn selve skapet og deretter sette på komponentene etter ønske.

Metzner forteller også at for en større kontrakt de har på Melkøya har Statoil bedt om egne tegninger for hvert IO-kort. Når Origo tegner har de åtte IO-kort på én tegning. Med E3 er det enkelt å skille ut i etterkant.

– Vi tegner på vår måte, så har vi et script som skiller ut i åtte tegninger, som Statoil ønsker. Alle blir fornøyd.

Se også: Robotene styres mer nøyaktig

Norsk support

Aron Øksdal representerer CCS, som forhandler E3 i Norge. Han mener de er unike på opsjoner som kan slås av og på etter ønske og varianter av standardutstyrt skap.

– Vi håper og tror vi er det programvarehuset innen vårt felt som kan hevde å være best på kundesupport med kvalifisert personell tilgjengelig i Norge, sier Øksdal.

Her får han støtte av både Albretsen og Metzner som har erfart betydningen av god support. De oppsummerer de tre viktigste erfaringene etter noen år med E3.

– Det er bedre fordi det er færre feilkilder, det er mer effektivt enn andre alternativer og det er god service og support på norsk, sier begge.