NSB legger vekt på å kjøpe inn velprøvde og pålitelige tog. Her er Signatur som fikk stempelet problemtog. (Bilde: Holm, Morten )

NSB på storhandel

NSB har sendt ut tilbudsforespørsel til de fem største togprodusentene, og regner med å tegne kontrakt dette året.

Storinvestering

De nye togene skal dels erstatte gammelt materiell og dels gi økt kapasitet.

– Kundene våre skal oppleve økt komfort og et forbedret togtilbud i årene som kommer, sier konsernsjef Einar Enger i NSB i en pressemelding.

NSB skal i første omgang kjøpe 40-60 motorvognsett, med en opsjon på 100 togsett.

I dag består togparken av 182 motorvognsett, 32 lokomotiver og 170 vogner.

Velprøvd teknologi

NSB legger stor vekt på velprøvd teknologi og pålitelighet når de nye togene skal kjøpes.

Selskapet har åpenbart tatt lærdom av problemene med Signatur-toget fra tyske ADtranz.

– Selv om Norge er et relativt lite marked for togprodusentene, er dette en utfordrende enkeltkontrakt i europeisk sammenheng. Alle de store leverandørene har vist sin interesse, forteller prosjektleder Emil Eike.

Når de nye togene kommer i trafikk vil bli klart når kontrakten er undertegnet. Da vil også pris og utforming av togene bli konkretisert, heter det i pressemeldingen.