NSB mer forsinket enn de hevder

Jernbaneverkets definisjon av forsinket er noe annerledes enn det som var definert av Samferdselsdepartementet.
Jernbaneverkets definisjon av forsinket er noe annerledes enn det som var definert av Samferdselsdepartementet. (Bilde: Scanpix)
  • Motor

Jernbaneverket rapporterer kontinuerlig om hvor punktlige togene er, og ved ett tilfelle hevdet de at 85 prosent av lokal- og intercitytogene var i rute til endestasjonen.

I rute betyr i dette tilfellet at de ikke skulle være mer enn 3 minutter forsinket.

Strakk definisjonen

Dette ønsket Riksrevisjonen å sjekke på bakgrunn av en rekke medieoppslag om togforsinkelser, og de oppdaget fort at noe ikke stemte med tallene, skriver Aftenposten.

Jernbaneverket hadde nemlig valgt å registrere alle tog som punktlige inntil de var 3 minutter og 59 sekunder forsinket. Riksrevisjonen kom derfor til at 21 prosent av togene i Oslo-området var mer enn 3 minutter forsinket.

Det gir en punktlighet på 79 prosent, langt under det Jernbaneverket selv hevdet. I Bergen, Trondheim og Stavanger falt punktligheten til 78 prosent med Riksrevisjonens definisjon.

– Dette er en tildekking av de reelle togforsinkelsene. Jeg kan ikke skjønne at kravene vi har hatt i ti år, har vært til å misforstå, sier Knut Arild Hareide, lederen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, til avisen.

Gammel vane

– Det er slik vi har ført tallene for punktlighet i ti år, kontrer informasjonsdirektør Ann-Kristin Endal i Jernbaneverket.

Og slik kommer de nok til å bli ført også fremover - tidligere samferdselsminister Liv Signe Navarsete sørget nemlig for å endre definisjonen av punktlighet fra 3 minutter til 3 minutter og 59 sekunder.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå