Flytoget vil ikke tåle den konkurransen NSB legger opp til fra slutten av 2012, konkluderer Transportøkonomisk institutt i en ny rapport.
Samme intervall
Fra 2012 planlegger NSB faste avganger hvert 20. minutt langs strekningen Eidsvoll–Drammen store deler av døgnet. Skjer dette, vil Flytoget tape så mange passasjerer at det ikke vil kunne fortsette som det selskapet vi kjenner det som i dag, konkluderer Transportøkonomisk institutt ifølge Aftenposten.
– NSB vil ta en vesentlig del av markedet fra Flytoget. NSB-tog vil kjøre nesten like raskt fra Drammen via Oslo S til Gardermoen, sier avdelingsleder Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk institutt til avisa.
Han påpeker samtidig at NSB vil ha lavere pris og nye tog.
Kan tape en tredel
Ifølge Dagens Næringsliv viser rapporten fra Transportøkonomisk institutt at Flytoget kan tape bortimot en tredel av sitt passasjergrunnlag og begynne å gå med underskudd dersom NSB gjennomfører den planlagte ruteendringen.
Rapporten er skrevet for Samferdselsdepartementet og er en del av grunnlaget i arbeidet med en ny langsiktig rammeavtale om kjøp av togtjenester fra NSB. (©NTB)