Opel Amperas design hinter til tidligere utstillingsbiler som Opel Flextreme og GTC Concept. (Bilde: Opel)
Med en rekkevidde på 60 km kun med energien fra batteriene, vil Opel Ampera i stor grad fungere som en ren elbil. Ifølge Opel kjører 80 prosent av tyske sjåfører under 50 km om dagen. (Bilde: Opel)
Ampera er utrustet med to store infoskjermer, hvorav den ene er trykkfølsom. (Bilde: Axel Wierdemann)

NOTIS: Ampera skal redde Opel

Opel Ampera vises fram for første gang på bilutstillingen i Genève denne uka.

Dette er General Motors europeiske variant av plug-in-hybriden Chevrolet Volt. Dette er bilene den kriserammede bilgiganten håper skal hjelpe dem ut av gjørma. Riktignok kommer ikke Ampera på markedet før i 2011.

Ampera utstyres med en litium-ionbatteripakke på 16 kilowattimer som forsyner energi til en elektromotor på 111 kW med et dreiemoment på 370 NM og gir bilen en rekkevidde på 60 kilometer. Men likevel er det ikke nødvendig å lete etter stikkontakt: Ampera er utstyrt med en 1,4-liters bensinmotor som kan generere strøm nok til ytterligere 50 mils kjøring.

Voltec er navnet på det nye framdriftssystemet som GM konsekvent nekter å kalle hybrid men E-REV (extended-range electric vehicle). I GMs vokabular er det ikke en hybridbil når hjuldriften kun kan besørges av en elektromotor og forbrenningsmotoren er et aggregat.

PED