Mye av dagens E39 minner ikke mye om Europaveg. Dette partiet forsvinner heldigvis. (Bilde: Foto: Per Olav Berg)

Norske tunneler får stryk

Totalt har NAF og dens europeiske søsterorganisasjoner undersøkt 31 europeiske tunneler. 11 av dem får karakteren «svært god,» men ingen av disse ligger i Norge, skriver Aftenposten.

Både Jernfjelltunnelen, Matrebergtunnelen og Eikefettunelen på E39 nord for Bergen beskrives som svært dårlige i undersøkelsen.

– Pinlig dårlig

– Dette er pinlig dårlig. Disse resultatene retter igjen søkelyset mot det mangelfulle vedlikeholdet og det enorme oppgraderingsbehovet som blir mer og mer synlig år for år i hundrevis av norske tunneler, sier direktør Jan Johansen i NAF til avisen.

Johansen er soleklar på at forfallet på riksveinettet, bruer og tunneler, og et etterslep som bare øker, ikke er noen god norgesreklame for bilturister.

Også i fjorårets test fikk norske tunneler samme nedslående dom. NAF opplever testen som en bekreftelse på at politikerne og veimyndigheter ikke har lært nok av Hanekleiv-skandalen og fjorårets EuroTAP-test.

Jumboplass

Bare Italia har dårligere tunneler enn Norge, skriver Bergens Tidende.

Alle de tre vestlandstunnelene er bygd på 1980-tallet. De har alle ett løp og ett kjørefelt i hver retning og innebærer derfor en risiko for frontkollisjoner. Vel så alvorlig er imidlertid mangelen på nødstopplommer, eller altfor lange strekk mellom disse, dårlig belysning, mangel på brannsikre kabler og mangel på ventilasjon ved brann- og røykutvikling. Bare i to av tunnelene er det mulig å rømme gjennom tunnelåpningene.

EuroTAP-undersøkelsen beskriver likevel risikoen ved tunnelene som forholdsvis liten. Årsaken er det lave antall biler som kjører gjennom.

(©NTB)