Tre rigger og tre offshore spesialskip jobber døgnkontinuerlig med problembrønnen til BP i Mexicogolfen. Skipene er alle norskeide og norskdrevne.
– Vi har et titall skip tilgjengelig, men det er disse skipene som er spesiallaget for krevende undervannsoppgaver, og som har utstyr, mannskap og ledelse for å drive slikt arbeid, sier BPs pressetalsmann Robert Wine til Teknisk Ukeblad.
BP hadde på sine nettsider i forrige uke lenker til 12 kameraer montert på de fjernstyrte undervannsrobotene (ROV) i arbeid. Seks av ROV-ene styres fra de tre norske skipene Skandi Neptune, BOA Deep C og Viking Poseidon.
Tøffe prøver
Kommunikasjonsdirektør Håvard Aagesen i Rederiforbundet mener at Mexico-jobben bekrefter at Norge er ledende på spesialskip for krevende operasjoner.
– Skip og utstyr settes for de ultimate prøver ved denne aksjonen, sier Aagesen til Teknisk Ukeblad.
Delvis vellykket
ROV-ene styrte i forrige uke arbeidet med å kappe stigerøret rett over utblåsningsventilen og deretter montere en kappe. Den slutter tett rundt rørstussen og fører olje.- og gasstrømmen via et nytt stigerør til boreskipet Discoverer Enterprise.
Ifølge BP skal kappen klare å føre mesteparten, antakelig 10.000 fat, av utslippet til skipet og prosessering. Totalt er utslippet beregnet å være mellom 12.000 og 19.000 fat i døgnet.
To Aker-skip
BOA Deep C opereres av Aker Solutions og var leid ut til BP sammen med BOA Sub C.
– Vi stilte de to skipene til BPs disposisjon straks ulykken var et faktum, sier kommunikasjonsdirektør Geir Arne Drangeid.
BP har en hel flåte av skip med ulike spesifikasjoner til disposisjon.
– De har mye spesialskip til disposisjon og har plukket det beste til de ulike oppgavene, sier Drangeid.
Det bekreftes også av BP i Houston.
– Dette er det beste vi kan få tak i av spesialskip, ROV-er og operatører, sier Wine.