BYGG

– Norske bygg må ha BIM fra vugge til grav

Byggenæringen må ta bedre digitale valg, mener Halvor Jensen i NTI.

Det siste påbygget på Høgskolen i Østfold, som sto ferdig i vår, var en av verdens første papirløse byggeprosjekter.
Det siste påbygget på Høgskolen i Østfold, som sto ferdig i vår, var en av verdens første papirløse byggeprosjekter. Illustrasjonsfoto: Veidekke
Kommentar av Halvor Jensen, administrerende direktør i NTI
22. aug. 2018 - 05:23

Når bygg ferdigstilles, er normen fortsatt at FDV-dokumentasjon (forvaltning, drift og vedlikehold, red. anm.) overleveres som PDF-filer på en eller annen obskur prosjektserver uten kobling til byggets BIM-modell. Denne bakstreverske praksisen er et paradoks i en næring som raskt endres med ny teknologi og smarte, digitale prosesser.  Så langt har byggenæringen i sin helhet flyttet seg fra 2D-tegninger til BIM-modeller med høy kvalitet.

Det finnes ingen gode argumenter for at prosjekter skal leveres uten modeller som følger bygget i hele dets levetid.

Halvor Jensen, administrerende direktør i NTI

Vi i NTI har utdannet mange dyktige BIM-koordinatorer som reduserer feil og sikrer at det kan bygges med en lavere kost, sikret god utbredelse av BIM-kiosker, og det blir stadig flere tegningsfrie byggeplasser. Motstykket til disse bevisene på digitalisering er den lange veien vi har igjen for å sikre at livssyklus-perspektivet til BIM-modellen ivaretas. Her må byggeier komme på banen og stille krav som sikrer lavere kostnader og høyere kvalitet gjennom hele byggets levetid. Tiden er moden for at BIM-ekspertene måles like mye på informasjonskvalitet som på modellkvalitet.

Halvor Jensen, NTI
Halvor Jensen, NTI

– Teknologien er tilgjengelig

Nye bygg er fulle av sensorer som kan benyttes til å styre renhold og annen drift og vedlikehold, det er preventivt og basert på reell bruk. Mulighetene er nesten uendelige. Bygningsobjekter og utstyr i modellene kan fra programvareverktøy som Revit og Archicad kobles direkte opp mot varedatabaser fra B-Link eller Co-builder. På den måten kan FDV-dokumentasjonen følge modellen i et livssyklusperspektiv.

Varebestillingen hos proffleverandøren kan igjen kobles med den åpne BIM-modellen som ligger på en BIM-server, og når varene leveres på byggeplassen, sjekkes de inn i bygget via radiofrekvens-ID (RFID) eller strekkode.

Boligbyggere har teknologien tilgjengelig, og de bruker den delvis. Soft- og hardwareleverandører samt leverandører av byggevarer demonstrerte denne verdikjeden på et seminar i regi av BIM verdinettverk før sommeren. Da snakker vi om en «digital tvilling» av bygget. Når vi da i neste sving bruker denne tvillingen til forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling, i et system som støtter åpen BIM, er vi langt på vei til å kunne støtte livssyklus-BIM.

Kan alt dette leveres fiks ferdig i dag? Svaret er nei, men vi vet at det kan løses – det har vi bevist.

– Vi kan være klare før byggingen starter

Om vi skal ta neste skritt mot en mer bærekraftig byggenæring, må alle være tydelige i sine krav om livssyklus-BIM. Når dette blir forventningen, vil leverandørene være klare med nødvendige løsninger for hele verdikjeden i løpet av de neste 6 til 12 månedene, det vil si før spaden er stukket i jorda i prosjekter som starter nå.

Dette bildet av HMS Somerset i nærheten av Plymouth er fra 2011 og har Boeing Harpoon-launchere som nå er byttet ut med utskytningsramper for NSM.
Les også

Etter visitt til Haakonsvern seilte britisk fregatt hjem med nye våpen

Som en god kollega, administrerende direktør Aleksander Bjaaland i Holte, skrev i en kronikk tidligere i sommer:

«Nå er det slutt på å prate, nå må vi levere. Og skal vi levere, må kravene ligge på bordet. Gjennom de siste årene har leverandørene vist at de følger opp kravene fra næringen.»

At dette vil være lønnsomt og bidra til å nå myndighetenes mål om kostnadsreduksjoner i byggenæringen, er uomtvistelig, og det vil være positivt i det grønne skiftet. Livssyklus-BIM gir store fordeler, og det finnes ingen gode argumenter for at prosjekter skal leveres uten modeller som følger bygget i hele dets levetid.

Biogassbilene i kontrakten, og noen elektriske busser.
Les også

Biogass-biler: «Dau i motoren, god å kjøre»

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.