INDUSTRI

Norske bedriftgiganter til klimakamp

Jannicke Nilsen
3. jan. 2008 - 12:56

I alt 13 norske ledere fra store, norske, ledende selskaper stilte i dag mannssterke på en pressekonferanse og lanserte en ny klimaavtale bedriftene i mellom.

- Klima er blitt så viktig for verdensutviklingen at det ikke lenger bare angår energibedrifter. De norske bedriftene går nå sammen på tvers av bransjene. Dette vil få stor strategisk betydning for klimaarbeidet i Norge, sa prosjektleder Terje Osmundsen i ukeavisen Mandag Morgen.

Dele kunnskap

Tanken er at et nært samarbeid mellom myndigheter og bedrifter kan framskynde lavutslippssamfunnet, blant annet gjennom såkalte tankesmier, hvor kunnskap om blant annet "best practise", den mest klimaeffektive metodikken, raskt kan deles.

De 13 bedriftene rommer alt fra industri-, energi-, dagligvare- og bankvirksomheter. Gjødselgiganten Yara er et av selskapene.

- Det er hevdet at klimatrusselen er vår tids største utfordring. Jeg deler den oppfatningen. For at vi skal kunne være en pådriver internasjonalt må vi gjennmføre troverdige tiltak nasjonalt. Vi har mye ugjort, sier konserndirektør i Yara, Thorleif Enger.

Lystgass

I løpet av året tar Yara i bruk sin egenutviklede teknologi som reduserer lystgassutslippene (N2O) fra gjødselindustrien med 90 prosent. Dersom alle aktørene tar teknologien i bruk, vil lystgassutslippene reduseres kraftig.

Men foreløpig har Enger ikke store forhåpninger.

- Så lenge lystgass ikke er inkludert i det europeiske kvotesystemet, tjener ikke bedriftene på å ta i bruk den nye teknologien.

Forsikringer

Forsikringsbransjen er også berørt av klimaendringene.

- Vår motivasjon for å bli med i samarbeidet er at skadeforsikring vil bli, og er allerede delvis berørt av klimaendringene. Det er blant annet viktig å få en debatt om hvor det skal bygges i Norge og hva som skal bygges. Byggtekniske forskrifter vil være et utrolig viktig tema i årene som kommer, sier direktør Kjerstin Fyllingen i TrygVesta.

Symboleffekt

Bedriftene har satt seg en rekke ambisiøse mål de ønsker å sette på dagsorden i løpet av 2008.

Et mål er energieffektivisering, samt å redusere utslippene av klimagasser til et minimum. Et annet mål er å gjøre Norge til en storeksportør av fornybar energi til Europa, samt å gjøre Norge til et foregangsland innenfor klimavennlige løsninger.

Etter seks tankesmier i løpet av 2008 skal Klimagevinst-prosjektet munne ut i en offentlig sluttrapport og en større konferanse.

BI-professor og tidligere leder av lavutslippsutvalget Jørgen Randers tror samarbeidet vil få stor symboleffekt.

- Næringslivet avgjørende

- Det er fryktelig viktig at store kommersielle foretak setter klima så høyt på dagsordenen. For det andre vet vi at det finnes mange tekniske løsninger som kan redusere klimagassutslippene. Når bedriftene setter seg ned og får disse på bordet, vil de helt sikkert kunne trekke fram 10-20 brukbare måter å redusere utslippene på, sier Randers.

Olje- og energiminister Åslaug Haga mener næringslivets engasjement for klimasaken er avgjørende for å lykkes i å redusere klimautslippene, i tillegg til at det offentlige bidrar, og legger til rette for at privatpersoner kan gjøre gode klimavalg.

Derfor hilser Haga bedriftssamarbeidet velkommen.

Hagas krav

Men for at hun vil karakterisere næringslivets nye klimasamarbeid for vellykket, vil olje- og energiministeren stille noen krav til resultatene på slutten av året:

- Den store testen på dette initiativet, er at bedriftene faktisk reduserer sine utslipp. Bedriftene må kunne vise at de har tatt initiativ på egen hånd, at de har redusert energibruken i egen bedrift og i sin produksjon, og jeg forventer også at de har ideer om hva næringslivet kan gjøre i samspill med myndighetene, sa Haga til TU.no etter pressekonferansen.



Labert miljørykte

Bedriftssamarbeidet Klimagevinst, som også har fått sitt eget nettsted, ble presentert i lys av en ny undersøkelse som viser at majoriteten av nordmenn mener norske bedrifter i liten grad jobber å bedre miljøet.

Over 80 prosent av 1005 spurte nordmenn mener at norske bedrifter i noen eller mindre grad, eller ikke i det hele tatt, viser vilje til å motvirke klimaendringene. Undersøkelsen er utført av TrygVesta og Respons.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.