BYGG

Norsk selskap fikk storkontrakt i Sverige

Norske Baneservice signerte tirsdag avtale med Jernhusen om drift av Göteborg godsterminal. Stående fra venstre: Olle Huusko Jernhusen, Tone Manum fra Baneservice, Magnus Åkerhjälm og Bengt Arvidsson fra ISS TraffiCare. Sittende fra venstre: Per Berggren, adm. dir. i  Jernhusen, adm. dir. Lars Skålnes i Baneservice og Göran Petsén, adm. dir. i iSS TraffiCare.
Norske Baneservice signerte tirsdag avtale med Jernhusen om drift av Göteborg godsterminal. Stående fra venstre: Olle Huusko Jernhusen, Tone Manum fra Baneservice, Magnus Åkerhjälm og Bengt Arvidsson fra ISS TraffiCare. Sittende fra venstre: Per Berggren, adm. dir. i Jernhusen, adm. dir. Lars Skålnes i Baneservice og Göran Petsén, adm. dir. i iSS TraffiCare. Bilde: Baneservice
Stein Jarle Olsen
4. nov. 2009 - 09:08

Det norske jernbaneselskapet Baneservice har vunnet kontrakten om driften av en av Sveriges største terminaler for godstog, nemlig terminalen i Göteborg.

Den skal Baneservice drifte fra 1. februar 2010 og fire år fremover, med mulighet for to års forlengelse.

Miljøvennlig

Terminalen er eid av svenske Jernhusen, som mener konkurranseutsettingen vil få enda mer gods over fra vei til jernbane. Tidligere har de tradisjonelle driftsselskapene ofte valgt sitt eget togselskap på bekostning av små selskaper.

– Når vi er blitt valgt til å drifte denne terminalen, har vi også fått ansvaret for å markedsføre den sammen med Jernhusen. Dermed er vi med på et betydelig miljøløft i den skandinaviske transportsektoren, sier divisjonssjef for Terminaldrift i Baneservice Tone Manum.

Jernhusen varsler også at de i løpet av de nærmeste årene vil konkurranseutsette en rekke andre godsterminaler i det svenske jernbanenettet.

Strategisk

Terminalen i Göteborg vil bli den første godsterminalen som Baneservice drifter selv.

– Terminalen i Göteborg er den første i en større strategisk og langsiktig satsing på denne virksomheten i Skandinavia, sier Manum.

Baneservice valgte i 2007 å gå inn i terminaldrift for å få en fot i et marked som ikke er like sesongavhengig som bygging og vedlikehold av jernbane.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.