Maritim

Norsk lasteskip grunnstøtte under Svinesundsbrua

Det norske skipet Hagland Captain, lastet med tømmer, gikk på grunn i natt under Svinesundsbrua. Torsdag ettermiddag ble det slept av grunn.

Lasteskipet «Hagland Captain» gikk på grunn under Svinesundsbrua.
Lasteskipet «Hagland Captain» gikk på grunn under Svinesundsbrua. Foto: Cornelius Poppe / NTB
16. okt. 2025 - 07:46

Svenske myndigheter fikk melding om grunnstøtingen rundt klokken 2.30 natt til torsdag, men fartøyet skal ha gått på grunn allerede ved 1-tiden.

Like før klokka 15 ble skipet slept av grunn.

I forkant hadde rederiet og myndighetene laget en plan for hvordan slepingen skulle skje, opplyste rederiet Hagland Shipping til NTB.

Administrerende direktør Øivind W. Aanensen beskrev det hele som udramatisk «til en sånn hendelse å være».

Måtte sjekkes først

Haugesundsrederiet hadde taubåt på stedet allerede ved høyvann natt til torsdag og var klare til å slepe skipet av grunn da. Den svenske kystvakten ville imidlertid heller vente til høyvann torsdag ettermiddag.

Verken skipet eller personer ble skadet i hendelsen. Heller ikke trafikken over Svinesundsbrua ble påvirket.

– Skipet lekker ikke olje, og det har ikke kommet vann inn i fartøyet. Det gjør at situasjonen er stabil ifølge vår bedømming, sa pressesjef Mattias Lindholm i den svenske kystvakten til NTB torsdag morgen.

Etterforsker hendelsen

kipet hadde rundt 88.000 liter olje om bord, hvorav 85.000 liter diesel i brenselstankene, opplyste kystvakten i en pressemelding.

– Kystvakten er om bord på fartøyet for å avhøre og samle informasjon. Vi har også kunnet gjøre visse inspeksjoner av fartøyet på innsiden. Og vi har kontakt med besetningen hele tiden, sa Lindholm.

Hagland Captain ble verdens første ombygde bulkskip til batterihybrid drift. Foto:   Tore Stensvold
Hagland Captain ble verdens første ombygde bulkskip til batterihybrid drift. Foto:   Tore Stensvold

De var også i kontakt med rederiet, samt svenske og norske myndigheter.

– Det er fremdeles for tidlig å si noe om hva som har forårsaket grunnstøtingen. Det er ingen mistanke om kjøring i ruspåvirket tilstand, opplyste kystvakten.

– Gikk på grunn på sand

Skipet var på vei til Halden.

– Skipet er visstnok gått på grunn på sand, ifølge kartene. Det er heldigvis ikke noe tegn til noe utslipp. Det var tett tåke i natt da det gikk på grunn. Utover det så vet vi egentlig ikke noe om årsaken, sa Aanensen i rederiet.

Frakteskipet havarerte også lørdag 23. mars 2019 da det fikk motorstans i et voldsomt uvær på Hustadvika i Møre og Romsdal. Båten var også da lastet med tømmer og mistet strømmen på grunn av at brottsjø slo inn over akterenden.

– Det var det samme skipet, men helt andre forhold og slik sett ikke noen sammenheng, sa Aanensen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Made in Norway er blitt et konkurransefortrinn

Han legger til at rederiet siden grunnstøtingen natt til torsdag har fokusert på kontakt med myndigheter og taubåter, og å vurdere omfanget, eventuelle skader og hva man skal gjøre.

– Så status nå er egentlig at vi venter på høyvann, som jeg tror er i ettermiddag, og se om man kan dra skipet av da, sier Aanensen.

 

Det 135 meter lange konteinerskipet NCL Salten gikk på grunn i Trondheimsfjorden utenfor Byneset i mai.
Les også:

Staten tar halve regningen

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.