Autostore lagringssystem produsert av Hatteland. Montert hos EET Europarts i Danmark av Element Logic.
Autostore lagringssystem produsert av Hatteland. Montert hos EET Europarts i Danmark av Element Logic. (Bilde: 㣸؆)

Norsk lagersystem gjør internasjonal suksess

Element Logic har installert Danmarks største Autostore system hos EET Group

Det morsomme med installasjonen i Danmark er at EET Europarts i utgangspunket ikke hadde planer om en slik investering.
Salgsdirektør Håvard Hallås hos Element Logic forteller at de fikk et tips som førte til at de henvendte seg til EET Europarts i Danmark. Det resulterte i et møte, og deretter et tilbud.

Noe smart å tilby

– Vi har noe smart å tilby. Vi blir ofte møtt med en holdning om at alt som kommer fra Norge er veldig dyrt, også denne gangen. Men da de fikk se hvor mye de kunne spare ble de interessert, sier Hallås til Automatisering.
– Investeringen i Autostore gir oss høyere virkningsgrad og en rekke kostnadsbesparelser. I tillegg til forbedret lagerutnyttelse og betydelig økt kapasitet, så er den mest åpenbare fordelen at våre ansatte jobber mer effektivt og med mye mindre fysisk anstrengelse enn tradisjonell plukking. Jeg forventer at vi vil øke lagerkapasiteten med 40 prosent når alle produkter som kanhåndteret i Autostore, er flyttet over til systemet, sier Tom Kjærulf, logistikkdirektør hos EET Group i en pressemelding om installasjonen.

Aluminiumgitter

AutoStore er utviklet av Hatteland i Rogaland. Systemet består av et aluminiumsgitter der størrelsen og formen er individuelt tilpasset den enkelte bruker. Varene er lagret plastkasser som ligger på innsiden av gitteret.
Roboter beveger seg på skinner på toppen av rutenettet. De heiser produktbokser opp og ned, og flytter dem videre til vare ut- og innleveringsporter, og plasserer dem deretter tilbake i rutenettet når de ønskede produkter blir tatt opp av produktbokser.
Robotene kommuniserer trådløst med operativsystemet, og får også ordre om å flytte til en ladestasjon ved behov. Når produkter fra bunnen av rutenettet skal hentes, koordinerer robotene jobben med å hente produktet. Robotene vil regelmessig optimalisere plasseringen av produktene i nettet slik at bokser med de mest ettertraktede produktene er plassert på de øvre nivåene av rutenettet.
– Typisk vil 80 prosent av en dags produksjon bli hentet fra 20 prosent av kassene, det er grunnlaget for effektiviteten i systemet, sier Hallås.

Fikk du med deg den automatiserte bardisken?

Skalerbart og fleksibelt

Systemet til Hatteland har høy fleksisbilitet. Ikke bare kan antall lag eller etasjer økes, systemet kan også utvides i lengde og bredde. Hastighet og kapasitet kan også økes ved å benyttes flere roboter.

Autostore lagringssystem produsert av Hatteland. Montert hos EET Europarts i Danmark av Element Logic.
Autostore lagringssystem produsert av Hatteland. Montert hos EET Europarts i Danmark av Element Logic. Foto: Martin

– Dette skiller seg fra andre systemer ved at det er det mest kompakte systemet for håndtering av smådeler, og fordi det er veldig lett å bygge ut, sier Hallås, og får støtte fra Kjærulf.
Vi har valgt en svært skalerbar løsning, så når det blir behov for mer kapasitet, kan vi bare utvide rutenettet. Trenger vi mer fart i systemet, kan vi legge til flere roboter og/eller vareporter, sier logistikkdirektøren.

Høy kapasitet

AutoStore systemet som er konfigurert til EET Group, består av 43.500 produktbokser med totalt 83.500 rom i forskjellig størrelser. Produktboksene er plassert i 12 lag/etasjer, og håndteres av 32 roboter som leverer produkter til og fra 8 vareporter. Systemet kan oppbevare 800.000 produkter.
– Vi kan maksimalt ha 16 lag, det tilsvarer omtrent syv meter høyde. Både Komplett og XXL bruker 16 lag, men anlegget til EET er likevel en ganske stor installasjon.
Siden starten i 2003 har systemintegratoren Element Logic jobbet sammen med Hatteland. De installerte det første anlegget, og de installerte også anlegg nr. 100 i desember i fjor. Til nå er det installert et sted mellom 120 og 130 slike automatiserte lagersystemer.
– Vi startet i Norge, deretter Norden. Nå er det installert verden rundt, og Hatteland har avtaler med systemintegratorer i en rekke land, sier Hallås.
Han legger til at systemet opprinnelig ble utviklet for produksjon, men at de største brukerne nå er handel, spesielt de som driver med e-handel.

Leste du artikkelen om Europas mest moderne logistikksenter?

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)