Norsk Kursk-deltakelse

Kursk sank under meget dramatiske omstendigheter i august i fjor, og 118 russiske sjøfolk ligger fremdeles i sin våte grav på 100 meters dyp.

Det norske firmaet Norse Cutting & Abandonment AS har fått oppdraget å lage de 26 løftehullene i skroget på ubåten. Bedriften har lang erfaring i undervannsoppdrag i Nordsjøen, og det var deres eksperter som bisto under det første bergingsforsøket rett etter forliset.

Spesiallaget jigg

– Dette er et svært omfattende prosjekt, sier prosjektleder Per Lund til tekblad.no. – Jiggen som skal heve ubåten er spesiallaget, og arbeidet krever uhyre stor nøyaktighet. Den minste feil kan bli katastrofal.

Selv om den russiske marinen benekter det, så spekulerer russiske media i at det fremdeles kan være kjernevåpen om bord som kan gå av hvis noe går galt. De udetonerte torpedoene utgjør uansett en fare. Hullskjæringen i fronten, der torpedoene ligger, vil blant annet av den grunn foregå med fjernstyrte miniubåter.

Norse benytter seg av vannjet med slipe/skjæremiddel når de skal skjære hull i skroget. Skroget hevdes å være av titan, noe Lund ikke vil bekrefte. – Slike detaljer er hemmelige, sier han. Han vil heller ikke røpe hva slags slipemiddel de benytter seg av i prosessen.

Klar i september

Når Norse har laget løftehullene, skal det nederlandske sjøbergingsfirmaet Mammoet løfte ubåten med tyve løftemekanismer. Når den er hevet, føres den over en enorm, flytende dokk og bukseres til en russisk militærhavn for videre undersøkelser. Hvis ikke værforholdene gjør at prosjektet utsettes, vil ubåten være i havn i midten av september.

Mamoet vil heve den 18.000 tonn tunge ubåten ved hjelp av 20 kraner montert på lektere. Hver av løftekablene har en diameter på 23 centimeter. Dykkere, deriblant flere norske, skal assistere når kablene skal festes i løftehullene Norse Cutting lager.