For et par år siden fusjonerte norske ASK Proxima med amerikanske InFocus og ble til en del av et stort internasjonalt konsern. Ifølge Stanford Resources' 2001 Projection Displays report hadde InFocus en andel på nesten 20 prosent av verdensmarkedet. Godt foran nestemann på listen som var NEC med litt over 11 prosent.
Etter hvert som omsetningen økte, valgte InFocus, som så mange andre, å flyttet det meste av produksjonen til lavkostland i Østen. I dag står Flextronix for svært mye av selskapets produksjon. Fabrikken i Fredrikstad tar seg av nisjeprodukter og pilotserieproduksjon.
Ikke alle har vært enige i den nye kursen, og en del har sluttet og startet for seg selv. (Se artikkel om Projectiondesign).
Bygger opp
At noen slutter og starter for seg selv, mener Peter Krogh i InFocus er helt naturlig i alle store kompetansebedrifter. Krogh er sjef for InFocus i Europa, Midtøsten, Afrika og Asia og visepresident i konsernet.
- Selv om en del ingeniører har sluttet, har vi ansatt mange nye, dyktige folk, og det har ikke vært mangel på kvalifiserte søkere. Det er alltid nyttig å få litt friskt blod inn i organisasjonen, mener han.
Produksjonen er trappet ned i Fredrikstad, men konsernet har likevel store planer for den norske avdelingen. I dag er det 180 personer ansatt i Norge, og flere skal det bli.
Selskapet er i ferd med å erstatte dem som har sluttet, og vil bygge opp et enda sterkere utviklingsmiljø i Norge. Nylig investerte konsernet 15 millioner kroner for å legge til rette for to nye norske utviklingsavdelinger. En avdeling skal ta seg av optikksystemer, mens en annen skal utvikle mekaniske løsninger.
Mange Reodorer
- Det er ikke bare effektiv produksjon som har gjort InFocus til den ledende projektorleverandøren i verden, sier Krogh. - Vi kan takke de dyktige ingeniørene for produktene som har satt oss i stand til å konkurrere med selv de kjempestore multinasjonale elektronikkonsernene.
Det norske ingeniørmiljøet i Fredrikstad har vært ledende på utvikling av projektorer siden midten av 80-tallet, og Krogh peker på den spesielle teknologitradisjonen her i landet, med høy grad av innovasjon.
- Det er et eller annet med norske ingeniører som gjør at de kommer opp med gode ideer, sier han. - Det kompetente miljøet vi allerede har og den idérikdommen vi vet vi kan stole på i Norge er viktige årsaker til at vi ønsker å styrke utviklingsaktiviteten i Norge.
Utviklingsmiljøet i Fredrikstad står nå bak halvparten av alle projektormodellene InFocus har på markedet.
Sterk vekst
På tross av de dårlige konjunkturene, er markedet for projektorer fortsatt i sterk vekst. Selv om bruken i møterom fremdeles står for en stor del av salget, har anvendelsen spredd seg til hjemmekinoer, skoler og en lang rekke andre markedsnisjer. I tillegg er mange i ferd med å skifte ut eldre utgaver som har langt dårligere tekniske spesifikasjoner enn dagens modeller.
Selv om de aller fleste bedrifter og skoler allerede eier projektorer, kjøper stadig flere. Bare fem prosent av alle møterom og klasserom i Europa har en egen dedikert projektor, og det betyr et markedspotensial på 15 millioner enheter. Hvis alle som holder PowerPoint-presentasjoner eller bruker overheadmaskiner kommer i tillegg, øker tallet med ytterligere nesten 60 millioner.
- Fjoråret representerte et skifte i projektormarkedet, sier Krogh.
- Innkjøperne motiveres nå mer ut fra behov, og ikke så mye fra lysten på ny teknologi. De fleste nye modeller har tekniske data som tilfredsstiller de fleste formål, derfor er kjøperne bevisst på at prisen skal stå i forhold til ytelsen. Etter hvert som stadig flere benytter projektorer, er brukervennligheten kanskje den viktigste egenskapen. Og brukervennligheten er et av våre viktigste satsningområder med de nye modellene vi nå introduserer.