Norsk giring - lavere forbruk

Systemet, som har forskjellig navn alt etter hvilken fabrikk som bruker det, går ut på at mekanikken girer for deg.

Dette gjør at bilen bruker inntil fire prosent mindre drivstoff.

En god datahjerne, mange nok følere, og et par elektriske aktuatorer er alt som skal til.

Datahjernen registrerer gasspådrag, hastighet og hastighetsutvikling, og girer etter dette.

Kjører du hissig, girer den hissig.

For folk som gubbekjører, girer den nesten ikke i det hele tatt.

To elektromotorer flytter på hevarmer som i sin tur klutsjer og flytter tannhjulene i girkassen.

Hemmeligheten ligger i NÅR kassen klutsjer og legger inn gir. Det bestemmer den fuzzy logic baserte hjernen, dvs. adaptiv elektronikk. Det er denne som " lærer seg" hvordan du kjører.

Systemet - som Citroën kaller SensoDrive - ser ut til å passe svært godt i bykjøring.

Fabrikkens egne tall indikerer at en modell C2 med SensoDrive i by bruker inntil fire prosent mindre drivstoff enn en helt lik bil med manuell giring.

Årsaken er at SensoDrive girer smartere.

En rekke fabrikker kommer nå med systemet for sine småbiler, for eksempel VW, Opel og visstnok også Ford. Alfa Romeo bruker en spesiell variant. Det er uvisst når de japanske småbilene følger etter, men de kommer nok lynfort om systemet slår an.

Teknikken er utviklet av en håndfull ingeniører som overtok personbilavdelingen til Kongsberg Automotive.

Typisk norsk industriutvikling: Kongsberg Våpenfabrikk ville - akkurat som Raufoss Ammunisjonsfabrikker, ha flere bein å stå på. De valgte bilteknikk.

Nå er jo ikke industri-investeringsvilje noe typisk norsk, og til slutt kjøpte den tyske giganten Lenkungen & Kupplungen (LUK) hele stasen.

For to år kjøpte de ansatte ut LUK, og inngikk avtale med LUK og Sachs at mekanikken skulle produseres ute.

Gutta på Kongsberg døpte selskapet til Devotek og jobber nå som utviklingsavdeling for bilfabrikkene og for LUK/Sachs.

Det er bare å gratulere dem.