Norsk dekk vintervinner

Dekket er i hovedsak utviklet av fagfolkene fra det gamle senteret ved Askim Gummivarefabrikk i Østfold.

Testet av eksterne spesialister ved et vintertestsenter ved Ivalo i Finland, fikk dekkene full pott i alle prøver.

- For piggfrie vinterdekk er det i ekstra høy grad snakk om å dyrke frem egenskaper som balanserer hverandre, sier teknisk sjef Frank G. Larsen i Continental Dekk Norge, sentral i utviklingsarbeidet.

Larsen sier at naturgummi teoretisk sett er best for grepets skyld, fordi kautsjuk holder seg myk langt nedover i kuldegradene.

Fordi bilene i stor grad også kjøres på bar vei, må slitesterk gummi eltes inn i blandingen. Da brukes elastomerer (elastiske polymerer) med egenskaper som imiterer kautsjukens, men der dekkets slitebane gis kraftig økt levetid pga økt rivfasthet i elastomerene.

Etter mange års forsøk har de seriøse fabrikantene begynt å bruke bl.a. cis-1.4-polyisopren, en velkjent plastfamilie (basis oppfunnet 1909) som godt imiterer naturgummi. Dessuten overgår materialet naturgummi når det gjelder å tåle hydrokarboner og sollys.

Poenget ved slitebanens mønster er at det skal trenge vekk slaps, søle og vann samtidig som det gir maksimal friksjonsflate. Derfor skal "knottene " i mønsteret være oppslisset på en slik måte at dekkets anleggsflate (friksjonsflate) mot underlaget blir størst mulig.

- Det handler om å skape de beste mulighetene for å oppnå adhesjon, enten underlaget er is, pakket snø eller bar asfalt, sier Larsen.