Norsk bilplast øker gjenbruk

  • energi

– Kjøretøy må bygges lettere for å senke forbruket. Senket forbruk gir lavere utslipp av klimagasser. Lettere kjøretøy kan oppnås med økt bruk av norsk aluminium.

Dette hevder forskere ved Ford Europas Advanced Research Center i Aachen vest for Köln i Tyskland.

Men stålbransjen slår tilbake: Høyfast stål og smartere konstruksjon senker karosserivekten med 20–30 prosent, uten bruk av aluminium. Dette oppfattes helt klart som en trussel mot økt bruk av norsk aluminium i biler.

Nå snur situasjonen: EU krever at 85 prosent av nye biler solgt etter 1.1.2008, skal kunne resirkuleres til 85 prosent. I følge direktør Rudi Kunze i Ford Research Center, betyr dette at man må satse på færre plasttyper i bilene, og særlig på økt bruk av de lavvekts-plastene som lettest lar seg resirkulere. De heter polypropylen PP og polyetylen PE, og her er norsk Nordsjøgass svært ofte utgangsmaterialet.

Sånn sett er det synd at norsk innenlandsk plastindustri aldri har kommet seg i noen særlig posisjon når det gjelder de store bilfabrikkenes fremtidige behov for høykvalitets bildeler. Da Teknisk Ukeblad snakket med spesialistene i Volkswagen-Audi, Opel og Ford for få uker siden, hadde tanken ikke stereifet dem.