Ti år etter at den siste betongplattformen ble levert til norsk sokkel, er betongteknologien på fremmars internasjonalt. Betong understell ser ut til å ha mange nye anvendelser. Aker Kværner skal lage en forstudie og konseptutforming til en mottaksterminal for flytende naturgass (LNG) i den nordlige delen av Adriaterhavet. Oppdragsgiver er ExxonMobil, Qatar Petroleum og italienske Edison. Kontraktsverdien er ca. 21 millioner amerikanske dollar.
Aker Kværner har kontrakt på en tilsvarende terminal i California-bukta for Chevron Texaco. Terminalen er fullstendig selvforsynt med lager fro LNG, energi, boligkvarter, kai og regassifiseringsanlegg av LNG for gassen sendes i rør til land og frodeles gjennom et eksisterende forsyningsnett.
- Med de siste kontraktstildelingene i USA og nå i Europa føler vi at vi er godt posisjonert i dette nye markedet,"sier Aker Kværners konserndirektør for Field Development Europe, Simen Lieungh.
Terminalen i Adriaterhavet ligger 17 km fra kysten, mens den amerikanske terminalen ligger 8 kilometer til havs. Vanndybden er henholdsvis 29 og 20 meter. Tanklagringskapasiteten i terminalenes betongunderstell er omkring 250.000 kubikkmeter. Terminalen vil kunne behandle ca. 6 millioner tonn LNG årlig.
I tillegg til LNG-terminalene prosjekterer og bygger Aker Kværner betongunderstell for to oljeplattformer på Kamsjatka-halvøya.
(ajs)