Mekaniker Patrick Karallas fra Stemmann og Geir Haaland fra Norled finjusterer pantografen som gir strøm til Ampere på Oppedal-siden. Siden starten i februar har det vist seg vanskelig å få ladet batteriene tilstrekkelig ved hvert stopp. Ny programvare skal bidra til å løse dette problemet. (Bilde: Tore Stensvold)
Batterifergen Ampere som krysser Sognefjorden på E39 Lavik-Oppedal er verdens første fullelektriske ferge. Nå venter næringen at batteridrift vil komme sterkere, gjerne som hybridløsning med LNG-motor. (Bilde: Tore Stensvold)
Remi Eriksen, Group Executive Vice Precident DNV GL. (Bilde: DNV GL)

Norshipping

Big data, miljø- og energivennlige motorer og økt bruk av nettverk og sensorer er teknologitrender innenfor skipsbygging. På Nor-Shipping på Lillestrøm vil det nyeste av det nye bli vist.

Nor-Shipping

  • Fagmessen Nor-Shipping ble første gang arrangert i 1965 og feirer dermed 50-årsjubileum i år.
  • Messen er 2.–5. juni, Norges Varemesse på Lillestrøm.
  • I 2013 var det 1037 selskaper som stilte ut.
  • Det var 22 land med nasjonal stand.
  • Det totale antall besøkende og deltakere på konferanser og seminarer var 40.000. Av disse besøkte 31.510 messeområdet.
  • 11.500 studenter og lærere deltok på Ocean Talent Camp.

Egen messe-app

  • Nor-Shipping har en app som kan lastes ned fra Google Play og fra AppStore.
  • Med denne appen får du en liste over alle utstillerne.
  • Man kan søke opp en utstiller, og opp kommer informasjon om hvilken stand selskapet har og hvilke områder det representerer.
  • Appen inneholder info om hvordan man kommer seg til messeområdet, praktisk for dem som ikke er lokalkjent. Åpningstider er selvfølgelig lagt inn, det samme er billetter og adgangskort.
  • En kalender ligger også inne, med oversikt over alle aktiviteter i regi av Nor-Shipping med tid og sted.

Ocean Industry Podium

Her er temaer som kommer opp i korte sesjoner:

  • Maritime Big Data: the impact of data analytics on commercial shipping.
  • Exploiting competencies common to the ocean space industries through R & D.
  • The introduction of a mandatory IMO Polar Code: Challenges and opportunities.
  • The Autonomous Ship.
  • Exploiting common competences linking the ocean space industries through R & D.
  • Optimizing Asset Performance.
  • Cyber Security: The threat landscape for the ocean industries.
  • Low-carbon ship propulsion for a digital age of sea transportation.
  • Time to act: The remaining barriers to BWM Convention compliance and alternative options.
  • A new breed of shipmanager for a fast-changing world of new regulation and technological advancement.
  • Additive Manufacturing: The 3D printing revolution and its impact on shipping.
  • Ship energy efficiency: advances in measurements and implications for the ship eco-technology market.

Det nærmer seg Nor-Shipping, som i år feirer 50-årsjubileum. Vidar Pedersen, direktør for messen, sier til Automatisering at han venter omtrent 1100 utstillere i år. Ved forrige Nor-Shipping i 2013 var det 1037.

Kineserne kommer ikke

– Vi har nå mindre enn 200 m2 som er usolgt, i praksis er det utsolgt. Det er noen bedrifter som ennå ikke er registrert der flere bedrifter deler en stand, sier Pedersen.

Nytt i år er Ocean Industry Partners, som består av 24 entimes foredrag. Av disse er 12 tekniske temaer.

– Det store i år er big data, connecting data og teknologi for å drifte skipene bedre.

Pedersen sier han venter omtrent samme antall besøkende som i 2013.

– Det er jo noe usikkerhet knyttet til oljeprisene. Så merker vi tilbakegang av kinesiske selskaper, og for første gang har det skjedd at kinesere som ønsker å delta blir nektet utreisetillatelse. Det er færre kinesere, både utstillere og besøkende.

Les om: Skipsindustrien utnytter ikke VDR

3D-printing av skip

Remi Eriksen, visekonsernsjef i DNV GL, sier på telefon fra USA at han ser tre viktige teknologitrender. Den første er skifte av drivstoff. Den andre er connecting ship, der skipet blir mer digitalisert og mer online enn i dag. Den tredje trenden er nye funksjonelle materialer.

– Når det gjelder automatisering, ser vi for oss en utvikling med mer bruk av sensorer og analyse av driftsinformasjon, og dermed bedre beslutninger. Vi vil også se bedre digital støtte til f.eks. lastplanlegging, ruteplanlegging og redusering av drivstofforbruk.

Eriksen tror også at vi i de nærmeste årene vil se økt bruk av LNG, gjerne i kombinasjon med batteridrift. Det vil gi redusert støy og vibrasjoner, lengre levetid og mindre vedlikehold. Hovedsakelig fordi forbrenningsmotorer som leverer strøm som driver elmotorer vil kunne gå på mer optimal last som gir lavere slitasje og mindre drivstofforbruk.

– Det kan gi 20 prosent lavere drivstofforbruk, og de kapteinene som har forsøkt dette er meget begeistret. Blant annet fordi det gir raskere responstid enn for tradisjonelle motorer. Fordelene er så store at dette tror jeg kommer i løpet av de neste fem årene. I neste rigg-boom kommer det også, da kan besparelsene komme opp i 40 prosent.

Les om: Hvordan kan norsk industri få lavere utslipp i fremtiden?

Behov for pilotprosjekter

Eriksen er sikker på at framgangen innen materialteknologi også vil ha en enorm påvirkning på skip ved at man kan ta større laster på samme displacement som i dag med høyere hastighet og lavere drivstofforbruk.

Eriksen mener at det ikke først og fremst er behov for mer FoU for å kunne gjøre bruk av teknologien han skisserer.

– Mye av teknologien finnes allerede. Det er større behov for pilotprosjekter. Det er også behov for å bygge infrastruktur og ha god dekning, gjerne dobbeltdekning.

– Norge er på toppen i dag, men for ikke å miste ledelsen må vi gjøre noe. De siste årene har Asia og USA beveget ser raskere enn oss. Norge er ofte gode ut av startblokka, men vi må også klare å kjøre løpet helt til mål.

 

Batterifergen Ampere som krysser Sognefjorden på E39 Lavik-Oppedal er verdens første fullelektriske ferge. Nå venter næringen at batteridrift vil komme sterkere, gjerne som hybridløsning med LNG-motor. Tore Stensvold

Energi og miljø for rederne

I Norges Rederiforbund er svaret krystallklart på spørsmål om viktige trender i maritin sektor.

– Det er energieffektivitet og utslippsreduksjoner, sier seksjonsleder miljø Tor Christian Sletner i Norges Rederiforbund.

Han sier det er to årsaker til dette. Det ene er å redusere skipsfartens klima avtrykk og miljøskadelige utslipp, og det andre er at bunkersolje vil bli dyrere, blant annet fordi det foreligger internasjonale krav om at fremtidens bunkersolje skal være av renere og bedre kvalitet, blant annet renset for svovel - dette vil gjøre bunkeren dyrere.

– Energieffektivitet er noe alle rederier jobber med, det er en global trend, sier Sletner.

Han forteller at dette ikke bare gjelder nybygg, men også utstyr som ettermonteres på eksisterende skip. Her kan det være snakk om bruk av scrubber for å fjerne svovel, partikkelfiltre og katlaysator for å fjerne NOx.

Les også: Hybridsystem gir økt energiutbytte

Elektrisk vil vokse

– Det skjer også mye på motorsiden, for NOx-utslipp vil en gassmotor være betydelig bedre enn en tradisjonell motor som går på bunkersolje eller diesel. Så kommer batterier. Allerede i dag er de gode nok til kortere fergestrekninger og til manøvrering i havner. Vi tror dette vil vokse og at elmotorer og batterier vil kunne brukes på lengre strekninger, men dit er det langt frem og det kreves mye FoU.

En siste teknologitrend som Sletner trekker frem er løsninger for å rense ballastvann for fremmede organismer og også løsninger som hindrer slike i å feste seg til skroget.

– Også her ligger det store muligheter for den innovative norske maritimt teknologiske miljøet, sier Sletner.

Les også: Setter verdensrekord med nytt styringssystem

Remi Eriksen, Group Executive Vice Precident DNV GL. DNV GL

Remi Eriksen holder åpningsforedraget

Visekonsernsjef Remi Eriksen i DNV GL holder åpningsforedraget på årets Nor-Shipping. Det blir på engelsk, nedenfor finner du en liten teaser som Eriksen har sendt Automatisering.

«Over the next decades, it is likely that the energy mix will be characterized by a high degree of diversification. LNG has the potential to become the fuel of choice for all shipping segments, provided the infrastructure is in place, while liquid biofuels could gradually also replace oil-based fuels. Electricity from the grid will most likely be used more and more to charge batteriers for ship operations in ports, but also for propulsion. In addition, the pace of change in information and communication technology (ICT) will continue to accelerate towards 2050. Over the next few decades, developments in ICT will revolutionize shipping, creating a more connected and efficient industry. Future developments in ICT will allow more data to be collected, analyzed and integrated into the decision-making process at all levels.»