DÅRLIG VEI: I vinter ble Riksveg 60 kåret til Norges verste veg, men penger til å utbedre veien lar vente på seg. (Bilde: Trond Gram)
DÅRLIG VEI: I vinter ble Riksveg 60 kåret til Norges verste veg, men penger til å utbedre veien lar vente på seg. (Bilde: Trond Gram)
DÅRLIG VEI: I vinter ble Riksveg 60 kåret til Norges verste veg, men penger til å utbedre veien lar vente på seg. (Bilde: Trond Gram)

Norges verste vei venter på penger

  • Bygg

OLDEN: Det rygges mye på Riksvei 60. Når nederlandske bobilturister, polske bussjåfører og norske trailere møtes blir det fort trangt og i sommer har trafikken stått i opptil en halvtime av gangen.

Nils Petter Støyva, ordfører Stryn kommune
Norges verste vei - Problemene med denne veien øker år for år. Det er fylkestinget klar over, men de har valgt å stå på de prioriteringene som er gjort tidligere, sier ordfører Nils Petter Støyva. Stryn kommune

Norges verste vei

I vinter ble strekningen Olden – Innvik i Stryn kåret til Norges verste vei av Nettavisen.

Tidligere i år hang ordføreren opp attraksjonsskilt for å fortelle trafikantene om den elendige veien. Hvis de ikke har oppdaget det allerede.

– Denne veien har en årsdøgntrafikk på 900 i gjennomsnitt, men om sommeren øker det til over 2000. Når trafikken dobles om sommeren, blir fremkommeligheten veldig dårlig, forteller ordfører Nils Petter Støyva (Ap).

Veistandard fra 1936

Veien er en alternativ strekning for stamveien E39, og har mer trafikk enn Strynefjellsveien – den mest brukte fjellovergangen fra Østlandet til Vestlandet.

– Veien er langt under pari. Det skjedde en del positive ting på 80-tallet, men det stoppet opp på 90-tallet. Dette har vært et glemselens veiprosjekt, samtidig som vi opplever at trafikken har økt jevnt og trutt, sier Richard Grov, hotelldirektør og leder for aksjonsgruppen som kjemper for veien.

400 meter

Veien ble bygd i 1936 – delvis finansiert av den amerikanske millionæren William Henry Singer som hadde sommerhus i Olden.

Men å bygge ny vei de ni kilometerne som gjenstår av strekningen fra Olden til Innvik, koster 450 millioner kroner.

I vinter ble det bevilget 10 millioner kroner til strakstiltak. Det holder til å ruste opp rundt 400 meter vei.

Ti mill. er ingenting

– Det som ble bevilget til denne strekningen i vinter er ingenting. Nå jobber vi intenst med å få 20 millioner kroner til. Da kan det bygges en kort tunnel ved Holen og vi unngår den verste flaskehalsen, forteller ordføreren.

Problemet er at veien ligger langt bak i køen av nye prosjekter i Sogn og Fjordane.

Det ene er Bremangersambandet II i Bremanger kommune, til nær en halv milliard kroner og Dalsfjordsambandet, som skal knytte sammen kommunene Fjaler og Askvoll med bru og tunnel til nær en milliard kroner.

På sistnevnte strekning er det i dag ferge med årsdøgntrafikk på 45!

Ny vei tidligst i 2018

– Dalsfjordbrua må nesten karakteriseres som en distriktspolitisk investering. Det er et næringssvakt område med lite trafikk og det er trist at Olden – Innvik blir liggende bak et så stort og tungt prosjekt, sier Grov.

Dermed ser det ut til at tungtransport, turistbusser og lokalbefolkning må slite med Norges dårligste vei i over 10 år til.

– Dalsfjordsambandet vil suge midler ut av fylket og det blir ikke ledige midler til Olden – Innvik før tidligst 2018, legger han til.