ASFALTDAGEN 2020

Norges kjappeste asfaltfylke innledet Asfaltdagen

Innlandet låner 100 millioner for å ruste opp fylkesveiene - klimakrav blir viktig i asfaltkontraktene.

Samferdselssjef Aud Riseng i Innlandet fylke lover mer klimakrav i fylkets asfaltkontrakter.
Samferdselssjef Aud Riseng i Innlandet fylke lover mer klimakrav i fylkets asfaltkontrakter. Foto: Jarle Skoglund
23. jan. 2020 - 10:48

- Det er lurt av dere å invitere fylkeskommunene hit!

Samferdselssjef Aud Riseng i Innlandet fylke representerte den nye store byggherren asfaltbransjen nå må forholde seg til, da hun innledet Asfaltdagen 2020 foran 270 deltagere fra alle sider av asfaltbransjen i Oslo torsdag.

Innlandet var første aktør ut med årets asfaltkontrakter, da de lyste ut sine første tre kontrakter tidligere i januar, før både Vegvesenet og andre fylker.

Riseng fortalte at fylket også vil lyse ut de fem første driftkontraktene nå i februar.

Det har vært jobbet på spreng med å utvikle en egen drifts- og vedlikeholdsstandard som skal kunne brukes på alle veiene i Innlandet - og med å utvikle ny kontraktsmal. Fylket bruker Vegvesenets mal i år, men vurderer å ta i bruk sin egen mal fra 2021.

(Illustrasjonsfoto. Kjøretøyet og veistrekningen har ingen tilknytning til saken.)
Les også

Gikk glipp av oppdrag til 249 millioner på grunn av feilprising

Klimakrav blir viktig

Riseng gjorde det klart at miljø- og klimakrav vil bli viktig i de nye asfaltkontraktene. Fylket vil blant annet kreve innlevering av EPD-deklarasjoner på de tre massetypene det er mest av i kontraktene, og vurderer også å innføre bonusordninger for eksempel for bruk av lavtemperaturasfalt.

– Vi kommer også til å være positive til gjenbruksasfalt, og vil  ha krav om jevn fart på utleggingen, uten stopp, for å sikre økt levetid på dekket, fortalte Riseng.

Hun leder samferdselsseksjonen i et fylke som er blitt 22 prosent større enn Danmark, og med nesten 6800 kilometer fylkesvei, i tillegg til europa- og riksveiene som går gjennom fylket både på langs og tvers.

1100 kilometer av fylkesveiene i Innlandet er grusveier, så for asfaltbransjen var det nok svært interessant da Riseng fortalte at fylket har lånt 100 millioner kroner til opprusting av fylkesveiene i 2020.

– Av et totalbudsjett på 1,1 milliarder kroner koster det oss i år 15 millioner kroner ekstra å få lagt asfalt med de beste miljøpremissene, sa drifts- og vedlikeholdsdirektør Bjørn Laksforsmo i Vegvesenet.
Les også

Klimakrav: Kostet 15 mill. ekstra å legge asfalt: – Det lever vi godt med

Like byggherrer - eller 11 forskjellige?

Asfaltforeningens leder Thor Asbjørn Lunaas var veldig fornøyd med bransjeoppmøtet. på årets asfaltdag. Rundt 270 deltagere benket seg på Radisson Blu-hotellet i Oslo. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Asfaltforeningens leder Thor Asbjørn Lunaas var veldig fornøyd med bransjeoppmøtet. på årets asfaltdag. Rundt 270 deltagere benket seg på Radisson Blu-hotellet i Oslo. Foto:  Jarle Skoglund

Riseng fikk god tid til å presentere Innlandet fylke ettersom asfaltforeningens leder Thor Asbjørn Lunaas måtte konstatere at statssekretær Tommy Skjervold tydeligvis var gått med i dragsuget etter FrPs uttreden av regjeringa.

Også Lunaas trakk fram at fylkeskommunene nå blir en viktig aktør i asfaltbransjen, og mener det blant annet blir spennende å se om fylkene kommer til å opptre som en enhetlig gruppe, eller om de vil bli 11 veldig ulike byggherrer å forholde seg til.

Oslo 20240316. Et tre har falt over flere biler på Frogner i OsloFoto: Frederik Ringnes / NTB
Les også

Uværet skaper problemer på Østlandet: Tre falt over biler i Oslo

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.