Norges første turborundkjøring til Trondheim

Prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal er ikke redd for å prøve nye ting. Da Våre Veger i desember 2009 skrev en artikkel om rundkjøringsmodellen som er blitt veldig populær i Nederland, og også bygges flere steder ellers i Europa, fanget den umiddelbart prosjektledelsens oppmerksomhet.





- Vi synes dette er spennende, og vil være med i startgropa når denne utformes, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen.





Blokkerer to felt

Det som er spesielt med den, er at kantsteiner eller liknende hindrer bilistene i å skifte fil på feil sted i rundkjøringa. Altså blir de to feltene i bredden utnyttet maksimalt ved at flettingen i rundkjøringen alltid skjer der det skal. Man må velge rett fil inn for å komme ut på rett sted.

- Slik rundkjøringene fungerer i dag, skjer det ofte at bilistene kjører i midten og blokkerer to felt av gangen. Gir de ikke tydelige signaler om at de skal ut i første avkjøring, blir bilistene som skal inn i rundkjøringa stående og vente. Dermed stopper trafikkflyten opp unødvendig, sier Johnsen.





På IKEA-rundkjøringen

Rundkjøringen som er tenkt bygd om til turborundkjøring for å takle mer trafikk ligger i Haakon VIIs gate ved IKEA (trykk på lenken nederst på siden for å se kart). Det er nå satt i gang planarbeid for å se på mulighetene både til å utbedre nordre del av E6 Omkjøringsvegen, se på kryssløsningene, og vurdere turborundkjøringen.





- Man velger denne rundkjøringsmodellen fordi det er mye trafikk, og en vanlig rundkjøring ikke er nok, forteller Torstein Ryeng i Vegdirektoratet.





Trondheim eller Kristiansand

Han er positiv til at Trondheim ønsker å bygge Norges første. Men de lefler også litt med tanken på E39 i Kristiansand, så det er usikkert hvem som blir først. Det som er bakdelen med denne nye rundkjøringen er at den vil være litt dyrere å bygge, og kan bli dyrere å drifte. Vi kan ha snørike vintre også i Trøndelag, så det må være lagt godt til rette for brøyting.

- Vi ønsker helt klart å ta med fagfolkene på drift og vedlikehold i utformingen. Det er viktig at alle er fornøyde, sier Ryeng. Han legger til at han har tro på at bilistene raskt vil venne seg til kjøremønsteret, men legger vekt på at skiltingen må være god.