MOTOR

– Norge har verdens beste Sea King-motorer

27. apr. 2010 - 07:08

KJELLER: Så sent som i 2002 ba stortingspolitikerne om at de 12 norske Sea King redningshelikoptrene skulle byttes ut innen 2008.

Når de fleste nå regner med at Sea Kingene må fly inn på 2020-tallet, er det iallfall en trøst at motorene holdes godt ved like. Faktisk vedlikeholdes de så godt at én av motorene nå har satt rekord:

Først over 10 000 timer

– Ifølge registreringer hos Rolls-Royce er dette den første motoren av denne typen som passerer 10 000 timer i lufta, forteller Kjetil Wang-Hansen som er senioringeniør og fungerende sjef for motoravdelingen på Luftforsvarets hovedverksted Kjeller (LHK) som utfører depotvedlikehold både på skrog og motorer.

Hvert av redningshelikoptrene er utstyrt med to Rolls-Royce Gnome-motorer som opprinnelig ble utviklet av General Electric på 1950-tallet (T58).

Gnomen med lengst gangtid i verden har serienummer 550017 og sitter i Sea Kingen med halenummer 322 som er stasjonert på Rygge.

Etter åtte inspeksjoner (part life) og fire overhalinger er det selvsagt en diskusjonssak hvor mange av originalkomponentene som fortsatt sitter i motoren.

Gnome-motoren begynner i likhet med Sea King-skroget å trekke på årene, men takket være godt vedlikehold, yter den fortsatt som den skal.
Gnome-motoren begynner i likhet med Sea King-skroget å trekke på årene, men takket være godt vedlikehold, yter den fortsatt som den skal. Per Erlien Dalløkken

Egne prosedyrer

Den norske redningstjenesten, 330 skvadron, har 12 Westland Sea King MK43-helikoptre og 35 Rolls-Royce Gnome-motorer i operativ tjeneste.

Fra 1974 og fram til 1990 ble motorene overhalt eksternt, nærmere bestemt det britiske hovedverkstedet Fleetlands. Imidlertid skal ytelsene ha blitt merkbart redusert etter andre såkalte part life. Konsekvensen var at LHK fra 1991 har gjennomført alle overhalinger selv.

Wang-Hansen peker på at maskinverkstedet over tid har utviklet reparasjonsprosedyrer for vitale motordeler, som for eksempel eksos- og kompressorcasing, brennkammer og alle rammer til motoren. Dette er deler som har svært høy pris og er vanskelig å få tak i.

Wang-Hansen mener disse reparasjonene er den viktigste grunnen til at motorene fortsatt fungerer utmerket og har så høy kvalitet.

– På en global brukerkonferanse uttalte representanter fra Rolls-Royce at Norge har best kvalitet på sine Gnome-motorer, forteller han.

Dette gode ryktet har åpenbart spredt seg. De siste sju-åtte årene har LHK også utført vedlikehold på den belgiske redningstjenestens 15 Gnome-motorer. De gjør i tillegg tester for australske motorer og er blitt forspurt oppdrag fra Rolls-Royce Tyskland.

Kjetil Wang-Hansen (t.v), sjef for motoravdelingen, og Magne Sørflaten, formann på motorprøvehall på LHK avduker deler av den kommende testcella som skal kunne teste motorer opp til 5 MW. Deriblant RTM332-motoren som blant annet sitter i NH-90. Foto: Per Erlien Dalløkken

Kan teste MTB-motorer

LHK skal gjøre vedlikehold og reparasjoner på Gnomene i minimum åtte år til.

Vedlikeholdsavtalen på norske og svenske NH-90-motorer har vært grunnlaget for den største investeringen på LHK på mange år. Nemlig byggingen av en ny testcelle for RTM332-motoren – en motor som allerede bygges på Kjeller som følge av gjenkjøpsavtalen.

De første to norske fregatt- og kystvakthelikoptrene, NH-90, skal fem år på overtid etter planen overtas denne høsten.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.