MOTOR

– Norge har gjort mye

SKRYT AV NORGE: Bernt G. Jessen i Mitsubishis norske avdeling mener toppledelsen i selskapet ser til Norge. Bakgrunnen er gode norske støtteordninger for elbiler.
SKRYT AV NORGE: Bernt G. Jessen i Mitsubishis norske avdeling mener toppledelsen i selskapet ser til Norge. Bakgrunnen er gode norske støtteordninger for elbiler. Bilde: Kjetil Malkenes Hovland
Kjetil Malkenes Hovland
13. mai 2009 - 23:01

– Vi ønsker å være den første store bilprodusenten som lanserer en elbil i Norge, sier administrerende direktør Bernt G. Jessen i Mitsubishis norske avdeling, MMC Norge.

– Norge er et viktig marked for Mitsubishis toppledelse. Mye er alt gjort for å legge til rette for elbiler her, sier Jessen til Teknisk Ukeblad.

Miljøvernminister på messe

FORNØYD: Vi har gitt mange fordeler til elbilensier Erik Solheim, som er glad for at utenlandske bilprodusenter ser på Norge som et bra elbilmarked. (FOTO: Kjetil Malkenes Hovland)

På EVS24-messen i Stavanger viste Mitsubishi fram den europeiske konseptmodellen av i-MiEV, en bil med rekkevidde på 140 km, toppfart på 130 km/t og maksimalt kraftutbytte fra motoren på 47 kW.

Miljøvernminister Erik Solheim snek seg til en titt på messen sammen med pressen før den åpnet, og fikk med seg at både Think og Buddy hadde egne stands.

– Mange fordeler til elbilen

Solheim er glad for å få skryt for de norske ordningene for å fremme bruken av elbil.

– Vi har gitt mange fordeler til elbilen. Befolkningen er rask til å ta i bruk nye ting, det så vi både med kredittkort og internett. Når det gjelder massebruk av ny teknologi ligger

Norge og Norden i tet, sier Solheim til Teknisk Ukeblad.

– Blir lagt merke til Arild Øvereng i MMC sier at Norge er langt fremme på elbil. (FOTO: Kjetil Malkenes Hovland)
– Blir lagt merke til Arild Øvereng i MMC sier at Norge er langt fremme på elbil. (FOTO: Kjetil Malkenes Hovland)

– Blir lagt merke til

Produksjonen av den nye i-MiEV begynner i sommer, og bare 2000 biler produseres til å begynne med.

Bilen skal først tas i bruk i Japan, og kommer trolig til Norge i slutten av 2010. Ifølge Jessen har ikke Mitsubishi diskutert verken volumer eller pris ennå.

Med i-MiEV kan altså Mitsubishi bli den første store bilprodusenten som leverer elbil i Norge. Noe av grunnen er norske insentiver som mulighet for kjøring i kollektivfeltet.

– Norge er langt fremme. Det blir lagt merke til, sier Arild Øvereng, regional salgssjef storforbrukere i MMC Norge.

Kunne solgt 2000 elbiler Mitsubishis MiEV. (FOTO: Stein Jarle Olsen)
Kunne solgt 2000 elbiler Mitsubishis MiEV. (FOTO: Stein Jarle Olsen)

Kunne solgt 2000 elbiler

Salgssjefen forteller om sterke ønsker fra kjøpere av firmabiler og vanlige personbiler om å få ta i bruk elbiler. Det norske markedet har bruk for mer enn de 2000 bilene som skal ut på markedet i Japan, mener han.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Vi kunne tatt imot alle sammen, vi, sier Øvereng.

– Jeg har hatt besøk av markedssjefer i store konsern som spør hva som skal til for at de får de 200 første. Så etterspørselen er stor, legger han til.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.