Jet Republics flåte av Learjet 60 XR skal males helt svarte. "Black is the new black" sier selskapet selv og henviser til Henry Fords gamle mantra om at T-Forden kunne kjøpes i hvilken som helst farge, bare den var svart. (Bilde: Julian Calverley)
Jonathan Breeze er administrerende direktør i Jet Republic som nå lanserer sin privatflydelingstjeneste i Norge. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Bombardier skal levere det første av ialt 110 Learjet 60 XR til Jet Republic i september. (Bilde: Julian Calverley)
Slik ser cockpiten ut i en Bombardier Learjet 60 XR
- Faktisk er de fleste av våre kabinendringer både billigere og vektbesparende i forhold til utgangspunktet. For eksempel har vi sørget for utelukkende utskiftbare slitasjedeler àla Lego. Det betyr at vi kan bruke hundre dollar på et nytt armlene og sørge for fabrikkny følelse inne i flyet, i stedet for å erstatte hele setet til 20.000 dollar, sier Jonathan Breeze. (Bilde: Jet Republic)
Bombardier Learjet 60 XR er utstyrt med to Pratt & Whitney Canada PW305A, hver med 4.600 pund skyvkraft.
(Bilde: Julian Calverley)

– Norge er privatflyhimmelen

Jet Republic

  • Har hovedkontor i Genève, Sveits, og opererer ut fra Lisboa i Portugal. De største investorene er Euram Bank fra Østerrike og Grupo Salinas fra Mexico
  • Beskriver seg selv som en «altomfattende klubb for privatflyreiser» som betjener Vest-Europa og Russland
  • Den største aktøren innen konseptet privatflydeling er i dag NetJets som opererer både i USA og Europa
  • Jet Republics flåte vil etter hvert bestå av 110 Bombardier Learjet 60 XR med seks seter, maks cruisefart på mach 0,81, cruisinghøyde på 51.000 fot og en maksimal rekkevidde på 2.405 NM (4.454 km)
  • De første fire flyene leveres fra Bombardier i løpet av høsten, 14 fly neste år og deretter 24 fly i året


Nå vil det nystiftede forretningsflyselskapet Jet Republic satse på Norge:

– Norge har alle de særtrekk vi ser etter. Jeg vil bli overrasket dersom vi ikke har 150-250 norske kunder på plass i løpet av fem år, sier administrerende direktør Jonathan Breeze til Teknisk Ukeblad.

Fly for ti milliarder

Jet Republic sjokkerte i fjor luftfartsbransjen ved å bestille hele 110 Bombardier Learjet 60 XR-fly.

Med en verdi på om lag 10 milliarder kroner er dette tidenes største ordre av denne typen i Europa.

Forretningsideen er deling av forretningsfly med siste skrik av innvendig komfort.

At Norge er et attraktivt marked for dem som sysler med transport som prismessig er i det desidert øverste skylaget, forklarer Breeze slik:

Få, men rike nordmenn

– Norge har en liten, men svært velstående og reisende befolkning. Selv om de globale økonomiske problemene på kort sikt virker ugunstig inn, ser han.

Det finnes 100.000 nordmenn med likvide aktiva på over én million dollar. Antall personer med høy nettoformue har steget, og vil fortsette å stige, dramatisk.

Det skjer samtidig som at Oslo det siste året har mistet 121 ukentlige flyavganger. Bare London og København er like hardt rammet av rutekutt som Oslo, mener Breeze.

Ifølge Jet Republics egne tall og analyser vil Norge i 2017 ha 22.000 husstander med over fem millioner dollar i nettoformue – over dobbelt så mange som i dag.

Dessuten har Norge, fortsatt ifølge Breeze, en lav andel forretningsfly i dag. Rundt 15 i antallet, som til gjengjeld er veldig mye i lufta.

Han har notert seg cirka 90 forretningsflyturer i Norge daglig.

– Alt dette gjør Norge til et nøkkelmarked, sier Jonathan Breeze som tidligere fløy C-130 Hercules for RAF. Foto: Per Erlien Dalløkken

Minstepris: én million

Konkret fungerer Jet Republic som en drosjesentral. Du bestiller fly og innen 24 timer får du tilsendt det nærmest tilgjengelige flyet.

En markant forskjell er imidlertid at du her må ha kjøpt medlemskap hos «flydrosjen».

Billigste inngangsbillett er å kjøpe en et såkalt Jet Card med en blokk på 25 flytimer til 4.600 euro per flytime. Altså rundt én million kroner.

Disse flygingene betjenes av en rekke mindre charteraktører Jet Republic har alliert seg med.

Partnerskap

For å få tilgang til de splitter nye og svarte Learjetene, kreves minst et delt partnerskap der en blokk på 50 flytimer koster 6.500 euro timen.

Eller et delt eierskap der andelseierne går inn med 875.000 dollar for å kjøpe 1/16-del av flyet og deretter betale 4.900 euro per flytime.

Et siste alternativ er å kjøpe hele flyet selv til prisen Jet Republic har forhandlet seg fram til: 13,5 millioner dollar (knapt 90 millioner kroner) i stedet for listeprisen på 14,6 millioner dollar.

Dyrt ego

– 4.600 euro per flytime er ikke billig. Men dersom du skal forflytte seks konsulenter på timelønn fra A til B, er kanskje ikke regnestykket så verst likevel, sier han.

Salgsargumentet Jet Republic kaster fram for potensielle kunder er som følger: Å operere et selveid, mellomstort jetfly 200 flytimer i året koster 3-3,5 millioner euro.

Å kjøpe en andel i deres svarte Learjet og fly like mye, koster det halve.

– Du må fly 550-600 timer i året før det skal lønne seg å eie flyet selv. Hvis ikke betaler du en høy pris for egoet med å ha ditt eget navn på flyet, sier Breeze.

Byttet interiøret

Da Jet Rebublic bestilte 110 fly, var det med forutsetning at Bombardier tillot at kun den lille trykkfølsomme skjermen ved hvert av de seks setene ble beholdt av originalinventaret.

Resten ble kastet ut og erstattet av skreddersydd nytt interiør under ledelse av kabindesigner José Luiz Monteiro.

– Alt dette gjør Norge til et nøkkelmarked, sier Jonathan Breeze som tidligere fløy C-130 Hercules for RAF. Foto: Per Erlien Dalløkken Julian Calverley

Hyttemøblement

– Amerikanerne bygger fantastiske businessjeter. Men mens de er flotte og moderne på utsiden, ser de ut som hytter fra 80-tallet inne i kabinen. Brunt skinn og treverk overalt og enorme koppholdere. Det holder ikke for et kresent europeisk publikum, sier Breeze som forteller at de i stedet for Wichita-stilen (der nesten alle forretningsfly lages) gikk for en slags «Milano-look».

Det betyr at hyttemøblementet er erstattet av lyse, spesialdesignede sovestoler, svartglansede bord, iPod-dokking til underholdningssystemet, wifi (riktignok bare 512 kbps foreløpig) og på hedersplassen i den forstørrede og moderniserte byssen: En espressomaskin til den nette sum av 30.000 dollar.

– Fordelt på ti tusen kopper før den må skiftes ut, blir det ikke mer enn tre dollar per kopp. Dessuten lager den te også, gliser Breeze.