TUNNELER

Nordøyvegen får 60,5 millioner i årlige fergeavløsningsmidler

Det har Samferdselsdepartementet besluttet, mens Kommunal- og moderniseringsdepartementet har fastsatt summen på utbetalingen.

60 millioner ekstra i årene etter at forbindelsen står ferdig, vil hjelpe godt til å nedbetale Nordøyforbindelsen på 42 år.
60 millioner ekstra i årene etter at forbindelsen står ferdig, vil hjelpe godt til å nedbetale Nordøyforbindelsen på 42 år. Illustrasjon: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
25. mai 2020 - 14:06

– Vi har avgjort at Nordøyvegen i Møre og Romsdal er omfatta av fergeavløysingsordningen. Det betyr at Møre og Romsdal vil få penger fra staten fordi fergesambanda blir nedlagt når prosjektet åpner. Den nye veien vil lette hverdagen til innbyggerne på øyene. Prosjektet knytter sammen hele den nye storkommunen Ålesund, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Nordøyvegen er et prosjekt som binder sammen fem øyer nord for Ålesund i Møre og Romsdal. Tre tunneler og en bruforbindelse skal bygges. Prosjektet ble vedtatt av Møre og Romsdal fylkesting i 2018, og arbeidet startet opp i 2019.

Øyene lå tidligere i Haram og Sandøy kommuner, men disse kommunene vart en del av Ålesund kommune fra 1. januar 2020. Når vegen er ferdig, har øyene fastlandsforbindelse med resten av kommunen.

– Dersom alt går etter planen, åpner veien i 2022. Det betyr at prosjektet får 60,5 millioner kroner i året fra staten fra 2023. Dette er mer penger enn det fylkeskommunen er blitt stilt i utsikt tidligere. Disse pengene skal gå til fylkeskommunen for å delfinansiere prosjektet. Dette styrker distrikts-Norge, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup.

Departementet opplyser at fylkeskommunen får utbetalt fergeavløsingsmidler for nominelle byggekostnader, minus bompenger og momskompensasjon pluss 50 prosent av beregnet rentekostnader. Midlene blir prisjustert i utbetalingsperioden. Med dagens rentenivå vil utbetalingsperioden være 42 år.

Med hydrogenskip kan norske verft ta en ledende rolle globalt. Fungerer båtene på den røffe norskekysten, fungerer de hvor som helst i verden, skriver Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i bransjeforeningen Norsk Hydrogenforum .
Les også

Staten må bidra til nullutslipps-hydrogenbåter nå

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.