Nordenga bru vil gi entreprenørene oppgaver utenom det vanlige. De som ikke er redde for utfordringer, må gi pris innen 20. oktober. (Ill.: Birger Heyerdahl Sivilarkitekter AS)

Nordenga bru er utlyst

Brua som også er omtalt som Østre tangent, består av en kjørebane og en gang/sykkelbane som er skilt av et fagverk med triangelformet tverrsnitt med spissen opp. Toppen av fagverket får en konstant høyde på 10 meter over kjørebanen på mesteparten av strekningen. Mot nord øker høyden markant. Det nordre endepunktet vil rage hele 27 meter over kjørebanen.

Fagverket er delt i tre spenn med lengder på 47, 73 og 40 meter. Brua er tegnet av Birger Heyerdahl sivilarkitekter AS.

200 meter vest for Nordenga bru skal Bjørvika Infrastruktur bygge en gangbru over sporområdet. Bygging av fundamentene for denne brua inngår i oppdraget som Region Øst har utlyst. Bakgrunnen for dette er en bestemmelse i reguleringsplanen som sier at byggherrene for de to bruene skal samarbeide for å forstyrre jernbanedriften minst mulig.

Til sammen vil det gå med 1 900 tonn stål til Nordenga bru. Løsningen som er valgt vil kreve spesielle stålprofiler som det kan være lang leveringstid på i dagens marked. Vegvesenet valgte derfor å lyse ut stålleveransen på forhånd for å være sikker på at stålet kommer tidsnok. Meningen var å tiltransportere stålet til den entreprenøren som får byggekontrakten.

Da anbudsfristen gikk ut 27. juni, viste det seg at den eneste anbyderen, Norsk Stål, ikke ville binde seg til en fast pris på grunn av de store svingningene i markedet. Vegvesenet er nå i forhandlinger med Norsk Stål om denne leveransen.