Markedsandeler i Finland
Ifølge analyseselskapet IDC er det kun Nokia som har hatt tilbakegang i smarttelefonmarkedet i Finland.
Slik så markedet ut i tredje kvartal:
1. Nokia - 31%
2. Samsung - 25%
3. Apple - 16%
4. Huawei - 11%
5. Sony Ericsson- 11%
6. ZTE - 6%
Å følge Nokia de siste årene har vært som å se på en togulykke i sakte film. De har sakte men sikkert skuslet vekk lederposisjonen sin i mobilmarkedet, og har inntil nå i praksis ikke hatt noe som helst å konkurrere med. Hvordan fremtiden ser ut for produsenten er vanskelig å si, men det er helt sikkert at de har satt mye penger på at markedet vil være entusiastiske til deres nye Windows-telefoner Lumia.
At Nokias markedsandeler i smarttelefonverdenen er i ferd med å forvitre er ingen overraskelse, men at også hjemmepublikumet holder på å gi opp Nokia er interessant.
Kraftig tilbakegang i Finland
Ifølge analyseselskapet IDC stupte Nokias markedsandel i Finland dramatisk fra tredje kvartal 2010 til samme periode i år.
I tredje kvartal 2010 hadde 76 prosent av alle solgte smarttelefoner i Finland Nokia-logo. I tredje kvartal i år hadde Nokia 31 prosent av markedet i hjemlandet. Det er et fall på 45 prosentpoeng.
Og selv om Nokia fremdeles er den største enkeltleverandøren i hjemlandet forlater altså finnene Nokia til fordel for utenlandske konkurrenter. Og da først og fremst Samsung, som i tredje kvartal sto for 25 prosent av alle solgte smarttelefoner. Samme periode 2010 hadde Samsung en markedsandel på 3 prosent.
Apples iPhone sto for 16 prosent, opp fra 10 prosent året før.
Nokias posisjon i Finland har tradisjonelt vært svært sterk. For få år siden var nesten alle solgte smarttelefoner i landet laget av Nokia, skriver den finske avisen Taloussanomat. Nå er det først og fremst Android og iPhone som opptar finske smarttelefonkjøpere.
Nokia har enda ikke lansert Windows-telefonene sine i Finland. Henri Korpi hos den finske operatøren Elisa tør ikke å spå noe om hvor stor markedsandel disse telefonen kan ta i hjemlandet.
Kilde: Taloussanomat.fi