Flughafen Berlin Brandenburg «Willy Brandt»

Ni år forsinket, 500.000 feil og ekstraregning på nær 60 milliarder kroner: Flyplassen som ikke ville lette

Berlin Brandenburg lufthavn har blitt alle byggeskandalers mor. I prosjektet har omgivelsene måtte lete forgjeves etter den solide etiketten «Made in Germany».

Flyplassen i Berlin er endelig åpen, med en kostnad som er mer enn tre ganger det opprinnelige anslaget. (Foto: Thomas Köhler/Photothek)
Berlins nye flyplass slik den opprinnelig ble presentert. (Illustrasjon: Björn Rolle, Flughafen Berlin Brandenburg)
Berlins nye flyplass er endelig åpnet, til stor glede for et svært mannstungt panel. Fra venstre: Carsten Spohr (administrerende direktør Deutsche Lufthansa), Andreas Scheuer MdB (transportminister), Engelbert Lütke Daldrup (administrerende direktør Flughafen Berlin Brandenburg), Dietmar Woidke (ministerpresident i Brandenburg), Johan Lundgren (administrerende direktør i Easyjet) og Michael Müller (ordfører i Berlin). (Foto: Janine Schmitz / photothek.net)
Fly fra Lufthansa og Easyjet markerte åpningen av Berlins nye, men sterkt forsinkede flyplass. (Foto: photothek)
LH2020 lander på Berlins nye lufthavn. (Foto: Anikka Bauer)

Berlin Brandenburg lufthavn har blitt alle byggeskandalers mor. I prosjektet har omgivelsene måtte lete forgjeves etter den solide etiketten «Made in Germany».

  • luftfart

Lørdag åpnet Flughafen Berlin Brandenburg «Willy Brandt». Men det er ni år siden reiselystne mennesker skulle ha dratt de første koffertene gjennom terminalene. Drømmen om en ny oase, der 35 millioner bratwurstspisende turister årlig skulle ha temmet sulten før turen gikk videre til Brandenburger Tor, ble omgjort til et mareritt.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå