KLIMA

NHO vil ha rushtidsavgift

BERGESEN: NHO mener også at busser bør få egne traséer ved flaskehalser.
BERGESEN: NHO mener også at busser bør få egne traséer ved flaskehalser. Bilde:
Dag Yngve Dahle
17. apr. 2009 - 07:49

Folketallet i de største byene kan øke med rundt 30 prosent fram mot 2030.

Hvordan løser Norge dette trafikalt?

Dobling

Det er utfordringen NHO forsøker å svare på med nye forslag.

– Vi vil doble kollektivtilbudet i de største byene. I tillegg vil vi innføre rushtidsavgift, sier NHO-direktør Finn Bergesen jr. til NRK.

En rushtidsavgift er i praksis veiprising, altså i bompenger, i rushtida.

Ekstramilliard

Enkelte blir kanskje overrasket over at Næringslivets Hovedorganisasjon går i bresjen for mer kollektivtrafikk. Men det gjør de altså.

– Regjeringen bør bevilge en årlig ekstramilliard til kollektivtiltak i de seks største byene i tillegg til beløpene som er fastsatt i Nasjonal transportplan, sier Bergesen.

Vil presse fram rushtidsavgift

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.