GEOTEKNISKE GRUNNUNDERSØKELSER

NGI lanserer digital plattform for grunnundersøkelser

Norges Geotekniske Institutt (NGI) lanserer en helt ny digital plattform som forbedrer kvalitet, samhandling og effektivitet i arbeidet med geotekniske grunnundersøkelser.

Med Field Manager ønsker Kristin Paulsen, leder for NGI Digital og Mats Kahlström, som leder produktutviklingen av plattformen hos NGI å bidra til et digitalt løft av geoteknikkbransjen.
Med Field Manager ønsker Kristin Paulsen, leder for NGI Digital og Mats Kahlström, som leder produktutviklingen av plattformen hos NGI å bidra til et digitalt løft av geoteknikkbransjen. Foto: NGI
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. mars 2023 - 12:43

Grunnundersøkelser gir viktig informasjon om grunnforhold og reduserer kostnader og risiko i anleggs- og byggeprosjekter. NGI har de siste årene økt sin satsning på digital innovasjon og har utviklet en skyplattform, Field Manager, for å forbedre arbeidet med grunnundersøkelser og tilhørende data.

Stort potensial i bruk av ny teknologi

Field Manager digitaliserer de ulike fasene i et prosjekt. <i>Illustrasjon:  NGI</i>
Field Manager digitaliserer de ulike fasene i et prosjekt. Illustrasjon:  NGI

Field Manager digitaliserer de ulike fasene i et prosjekt, fra planlegging og gjennomføring, til kvalitetssikring og videre bruk av dataene. Plattformen er webbasert og støtter de viktigste typene grunnundersøkelser som benyttes i Norge.

– Vi så et stort potensial i å ta i bruk ny teknologi for å forbedre hvordan vi jobber med grunnundersøkelser. Gjennom Field Manager vil alle aktørene i et prosjekt kunne samarbeide mer effektivt, holde bedre oversikt og automatisere tidkrevende prosesser. Løsningen sikrer også bedre datakvalitet, noe som muliggjør en bedre anvendelse av dataene, forteller Mats Kahlström som leder produktutviklingen av plattformen hos NGI.

I Sindelfingen er arbeidet med ny og moderne produksjonslinje for elektriske versjoner av toppmodellene S-klassen og E-klassen stanset.
Les også

Mercedes kutter elektrifisering

Første kunder allerede på plass

NGI har lenge brukt plattformen for sine egne prosjekter internt og flere ledende aktører i bransjen er nå i gang med pilotering. Kundene involveres tett og aktivt i utviklingen av løsningen og en av de første betalende kundene er Norconsult.

Henning Firman, ansvarlig for digitalisering geoteknikk i Norconsult. <i>Foto:  NGI</i>
Henning Firman, ansvarlig for digitalisering geoteknikk i Norconsult. Foto:  NGI

– Vi benytter nå Field Manager i flere av våre oppdrag og vi opplever store gevinster i form av bedre samarbeid, effektivitet og kvalitet. Plattformen muliggjør helt nye arbeidsmetoder og innovativ bruk av data og er en sentral del av Norconsults satsning på digitalisering innenfor geoteknikk. Det har vært et meget godt og lærerikt samarbeid med NGI frem til nå og vi ser frem til fortsettelsen, sier Henning Firman, ansvarlig for digitalisering geoteknikk i Norconsult.

Samhandling, datadeling og digitalisering

NGI ønsker å tilby denne plattformen så bredt som mulig i bransjen og ser store fordeler ved at flere aktører benytter en felles løsning og samarbeider om utviklingen.

– Gjennom Field Manager ønsker vi å bidra til et digitalt løft i bransjen, realisering av gevinster hos både selskapene, deres kunder og samfunnet for øvrig. I tillegg, ønsker vi å skape et grunnlag for videre samarbeid rundt digitalisering og grobunn for innovasjon i fagmiljøene, sier Kristin Paulsen som leder for NGI Digital.

Sprengladningene er detonert og kjempen er i ferd med å falle. Fem–seks måneder gikk med til planlegging av sprengningsoperasjonen.
Les også

Gjenbruker oljeplattformer i elbiler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.