Nettskole på jobben

Landsorganisasjonen (LO) og Næringslivets hovedorganisasjon (NHO) har tatt skjeen i egen hånd for å knytte etter- og videreutdanning tettere til arbeidsplassen. – Dette er et fantastisk verktøy til kompetanseutvikling for bedrifter og ansatte, fastslår Øystein Mjelve, direktør i Næringslivets Kompetansenett (NKN).

Den nettbaserte nyvinningen skiller seg fra tradisjonelle Internett-portaler som har til hensikt å hjelpe brukeren med å finne frem i jungelen av opplæringstilbud på Internett. Kompetansenettet er ingen portal, men en komplett læringsplattform med flere funksjonaliteter integrert på ett og samme nettsted, forklarer Mjelve.

Alt i ett

I tillegg til konkrete opplæringsprogram inneholder Kompetansenettet planleggingsverktøy og administrasjonssystem som bedriftene kan bruke til å utarbeide eksempelvis kompetanseprofiler over sine ansatte. Slik vil det være lettere å holde oversikt over hva slags kompetanse bedriften og de ansatte trenger, eller følge progresjonen i et opplæringsprogram.

Plattformen skal på sikt også romme program for å dokumentere ansattes realkompetanse.

Norsk næringsliv etterspør årlig etter- og videreutdanning for 20 milliarder kroner. Med Kompetansenettet har LO og NHO som ambisjon å gi bedriftene mer opplæring for hver krone og arbeidstakerne et mer fleksibelt utdanningstilbud. Samtidig er det et ønske å fremme utviklingen av nye nettbaserte opplæringsprogram fra norske leverandører.

Norske leverandører

NKN har så langt inngått avtale med et 30-tall innholdsleverandører. Blant dem er tunge aktører som universitetene i Oslo og Bergen, Handelshøgskolen BI, AOF, NKI og Aschehoug.

Ifølge Mjelve står flere opplæringsleverandører i kø for å være med: – Vi har i første omgang satset på kun norske leverandører. Vi opplever at opplæringsprogrammene fra mange av de store amerikanske leverandørene ikke kan brukes fordi kulturforskjellen er for stor. Men vi har begynt å nærme oss utenlandske leverandører, sier NKN-direktøren.

Utvidelser

Blant annet pågår samtaler med universitetet i Oxford, England.

Startporteføljen inneholder 200 kurstilbud. På sikt skal den utvides til å romme flere tusen opplæringstilbud fra inn- og utland.

NKN bygger på erfaringer fra et pilotprosjekt der 13 bedrifter gjennom det siste året har testet rundt 35 opplæringsprogrammer.

– Erfaringene sier at det springende punkt er måten bedriften organiserer opplæringen på – og det apparatet bedriften syr rundt læresituasjonen. For små bedrifter vil det ikke være like greit å stille opp et støtteapparat, og der kan Kompetansenettet tre støttende til, fremholder Mjelve.