Administrerende direktør Stig Ramsvik hos Shell Gass Norge. (Bilde: Espen Zachariassen)
Omlasting av våtgass, LPG ved Shells terminal, Rolvsøy, Fredrikstad. (Bilde: Espen Zachariassen)
Hektisk: Situasjonen ble noe hektisk kai Lund (t.h.) ikke fikk gasskranene til å lystre. (Bilde: Espen Zachariassen)
Shell Gass Norge har kalkulert med store gevinster av å flytte gasstransport fra vei til jernbane. (Bilde: Espen Zachariassen)

Nervepirrende gassåpning

  • Olje og gass

LPG

Liquified Petroleum Gas, våtgass

- en blanding av hydrokarboner som er gasser ved normalt trykk og temperatur.

- de viktigste gassene er propan og butan.

- brukes til blant annet prosessvarme, oppvarming i landbruk og som drivstoff.

Shell Gass Norge har flyttet all transport av LPG, våtgass, mellom Sverige og Østlandet fra vei til jernbane.

Mandag åpnet en egen terminal for omlasting fra tankvogn til tankbil på Rolvsøy i Fredrikstad, men kranene ville ikke være med på leken.

Lange minutter

Da sjåfør Kai Lund åpnet kranene på tankvogna, skjedde det lite.

Minuttene ble lange for det mannsterke laget fra Shell Gass Norge og transportselskapet Green Cargo, mens de prøvde å finne ut hva som var gått galt. Pumpen gikk, og alle rutiner ble fulgt, men tankbilen fikk ikke en dråpe.

Ny modell

Etter en stund fant man likevel ut av det.

– Her var det en ny vogntype som vi ikke har brukt før, så det tok litt tid før vi fant ut av den rette metoden, forklarer distribusjonsleder Jan Viggo Myhre hos Shell Gass.

Hønsehus

Selskapet har en rekke større bedriftskunder i det sentrale østlandsområdet, både til prosessvarme og oppvarming av blant annet større hønsehus i landbruket.

Inntil nå har leveransene skjedd med tankbiler direkte fra raffineriet i Sverige.

Sikrere

– Vi ønsket å finne en sikrere og mer miljøvennlig transport, sier administrerende direktør Svein Ramsvik i Shell Gass Norge.

Løsningen ble tog fra Göteborg og 25 mil nordover til godsterminalen på Rolvsøy i Fredrikstad. Herfra sendes LPG-en ut til kunder med tradisjonelle tankbiler.

Gevinst

– Gevinsten er en reduksjon i CO2-utslippet med 337 tonn hvert år, sier Ramsvik. I praksis er det snakk om ti færre tankbiler på veien og en reduksjon på 355.000 veikilometer årlig. Den planlagte kapasiteten er på 20.000 tonn hvert år. Til nå har det krevd 800 turer med tankbil, mens 450 tankvogner på jernbane gjør den samme jobben.

– I tillegg oppnår vi tryggere transport, med færre tankbiler på veiene. Og jernbanen gjennom Sverige går gjennom tynt befolkede områder, sier key account manager Kjell Gustavsson hos Green Cargo.

Tre år

Omlastingsterminalen fungerer på den måten at gasstanker på jernbanevogn kobles til en pumpe som sender våtgassen over i tankbiler. Disse frakter gassen ut til kunder i østlandsområdet.

Shell Gass Norge har investert ni millioner kroner i terminalen.

– Vi skal ha nedbetalt dette i løpet av tre år, sier Ramsvik.