Nei til bedre realfag

Du skal ikke bli flinkere i realfag bare fordi du bor i Lillestrøm. Byen huser flere tunge forskningsinstitusjoner som Institutt for Energiteknikk (IFE), Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) og Norsk institutt for luftforskning (NILU).

Byens videregående skole tenkte som så at realfagsundervisninga kan styrkes av samarbeid med disse forskningsmiljøene – men den gang ei. Lokale forutsetninger skal ikke være noe fortrinn, mener Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF), og sier nei til skolens ønske om prøveprosjekt. Begrunnelsen er at slike prosjekter må ha som hensikt å skape grunnlag for å endre nasjonalt regelverk. Dessuten må de være aktuelle som grunnlag for nasjonalt arbeid med forskrifter om innhold og struktur i videregående opplæring. «Departementet finner ikke at det omsøkte forsøket har slik nasjonal interesse, og må derfor avslå søknaden», heter det i svarbrevet.

Moderne utstyr

Etter planen skulle de valgfrie kursene fra høsten av tilbys som en del av allmennfaglig studieretning ved Lillestrøm videregående skole. Tilbudet omfatter større fordypning i fysikk og kjemi, deltakelse i forskningsgrupper ved IFE, FFI og og NILU, laboratoriearbeid med moderne utstyr og lån av bærbar pc i de to årene. Tilbudet skulle gi tillleggspoeng ved opptak til høgskoler og universiteter, og prosjektet skulle gjennomføres innenfor de økonomiske rammene som allerede er bevilget.

Interessant samarbeid

Det påtenkte prøveprosjektet får solid støtte fra fylkeskommunen. Utdanningsdirektøren i Akershus fylkeskommune, Berit Nafstad Lyftingsmo, peker på to viktige årsaker:

– Vi synes det er uhyre interessant å få til forpliktende samarbeid mellom høgskoler/forskningsmiljøer og videregående skoler. Dessuten er prøveprosjektet viktig for å fokusere på realfag. Vi vet at det er mangel på søkere, og ønsker å bidra til å skape interesse som kan øke rekrutteringen, understreker hun. Å innføre tilleggspoeng ser hun som et virkemiddel for rekruttering.

– Meget forbauset

Utdanningsdirektøren er overrasket over KUFs begrunnelse; at prosjektet ikke har tilstrekkelig nasjonal interesse.

– Jeg forholder meg til svaret deres, men er meget forbauset over begrunnelsen. Jeg oppfatter at dette er en lokal utprøving som vil ha interesse for å starte med samarbeid mellom videregående skoler og forskningsmiljøer. Dessuten er det et tiltak for å bedre rekrutteringen til realfag. Begge deler vil jeg tro har nasjonal interesse, sier Nafstad Lyftingsmo.