De tilstøtende vegene til Dalsfjordbrua vil for en stor del gå i tunnel. Den som får kontrakten skal sprenge til sammen 3,7 km ny tunnel og strosse 500 meter gammel tunnel. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

NCC lavest på stor tunneljobb

Ytterligere to entreprenører ligger under 400 millioner: E. Pihl & Søn fra Danmark vil ha 373,2 mill., mens AF Gruppen vil ha 378,8 mill.

Nest høyest ligger Veidekke med 410,5 mill. Aller høyest ligger et arbeidsfellesskap mellom det svenske firmaet Oden og det tyske Züblin, som har gitt et anbud på 427,4 mill.

Dalsfjordbrua skal erstatte fergesambandet Dale-Eikenes i Sunnfjord. Fjellsidene på begge sider av fjorden er så bratte at tilstøtende veger stort sett kommer til å gå tunnel. På vestsiden for brua kommer den 1,6 km lange Steiehalstunnelen, på østsiden den 2,1 km lange Nishammertunnelen. Begge får T 8,5-profil.

Den som får kontrakten skal også anlegge 5,2 km veg i dagen, sprenge for fundamentene til Dalsfjordbrua og strosse den 500 meter lange Eikenestunnelen fra T 8 til T 11,5. Det siste er nødvendig av hensyn til sikten.

Dalsfjordbrua er en hengebru med et hovedspenn på 523 meter. Første entreprise på brubyggingen går ut i august. Brua skal være klar til bruk i desember 2013.