BYGG

NCC får skryt fra BE

Joachim Seehusen
23. aug. 2007 - 07:09

Avdelingsdirektør Malvin Bjorøy i BE forklarer karakteristikken "forbilledlig" med at selskapet tok interne grep for å rette opp situasjonen.

– I NCC tok Ulvatne initiativ til at selskapet gikk i seg selv og spurte hva som gikk galt og hvorfor det gikk galt, sier Bjorøy.

Videre peker Bjorøy på at NCC har drevet intern opplæring.

Liv og lære

– Det holder ikke om ledelsen har en fin plan hvis holdningene er annerledes ute på byggeplassene. Dette skjønte NCC-ledelsen.

Bjorøy trekker også frem at NCC på et tidlig stadium gikk til Det norske Veritas og Cowi for ekstern bistand.

– De skjønte at det ville være lurt å få noen andre til å kikke dem litt i kortene, og de søkte bistand hos to selskaper med gode kvalitetssikringsmiljøer

Dumt å krangle

Bjorøy sier det dummeste et foretak kan gjøre i en situasjon der det blir stilt spørsmål om de oppfyller kravene til sentral godkjenning er å gå ut for hente inn en advokat som begynner en diskusjon med BE, i stedet for å gå i seg selv å spørre hvorfor.

Kostbar krangling

BE har et skrekkeksempel – som både koster bedriften dyrt i advokathonorar og sikkert i tapte muligheter i et hett marked.

– Vi har en bedrift som mistet sin godkjenning i fjor. De kunne fått den tilbake for lenge siden, men i stedet for å undersøke om de har problemer med holdninger og rutiner, har de hyret inn en advokat. Det har til nå kostet dem mer tid og penger enn om de hadde ordnet opp i de manglene vi har påpekt. Når et foretak får advarsler bør det skjønne at noe ikke er som det bør være, og gjøre noe med det, fastslår Bjorøy.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.