NYHETER

NCC bygger original klaffebru

NCC vil ha 71,1 millioner kroner for å bygge en original klaffebru i Bergen. Det holder til kontrakt hvis ingen av konkurrentene klager på innstillingen fra byggherren.

Som to mektige stålseil vil klaffene på Småpudden bru reise seg når båter som er høyere enn 4,5 meter skal slippe gjennom. (Ill: Rambøll/Creo Arkitekter Cph)
Som to mektige stålseil vil klaffene på Småpudden bru reise seg når båter som er høyere enn 4,5 meter skal slippe gjennom. (Ill: Rambøll/Creo Arkitekter Cph)
29. sep. 2014 - 13:33

Fire entreprenører deltar i konkurransen. Nest lavest ligger Strand fra Bergen, som har gitt et anbud på 78,3 mill. De to siste er Kruse Smith (82,3 mill.) og Peab (83,7 mill.). Klagefristen går ut 10. oktober.

Bergen kommune er byggherre. Prosjektleder Gry Stenersen er fornøyd med prisene.

Brua skal krysse Damsgårdssundet, som ligger mellom Puddefjorden og Store Lungegårdsvann. Bare myke trafikanter kan benytte den.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

 

Seil av stål

Det som gjør brua original, er at klaffene ikke møtes på midten. De har form som avlange, rettvinklete trekanter hvis man ser bort fra at spissene er kappet av.

Begge klaffene vil strekke seg over hele seilløpet når de ligger nede. Da vil de skrå sidene ligge mot hverandre. Når klaffene er hevet, vil de stå som mektige seil av stål på hver side av sundet. Seilløpet mellom dem blir da 20 meter bredt

Bruas horisontaltrasé blir også helt spesiell. Gangbanen går i to skarpe vinkler, en på 110 grader og en på 107 grader.

Brua får en totallengde på 150 meter, hvorav klaffespennet utgjør 27 meter.

 

Tidlig dåp

Selv om spaden ennå ikke er stukket i jorden, har brua fått et navn: Småpudden bru. Årsaken til den raske dåpen er at Bergen kommune valgte å lyse ut navnekonkurranse da det ble klart hvordan brua skulle se ut. Når Vegvesenet bygger bruer, blir det sjelden tatt avgjørelse i navnesaker før det nærmer seg snorklipping.

Småpudden bru er resultatet av en arkitektkonkurranse som ble vunnet av Rambøll og det danske firmaet KHR Arkitekter. Danskene har senere skiftet navn til Creo Arkitekter Cph.

 

Ingen flere utsettelser

Bakgrunnen for at brua blir bygd, er at maritim industri på begge sider av sundet er lagt ned. De frigjorte arealene brukes til boliger og næringsbygg. Dette fører til økt behov for å krysse sundet.

Selv om det er et kommunalt prosjekt, dekker ikke Bergen kommune alle utgiftene. De som bygger på de frigjorte områdene skal også bidra.

Den som får kontrakten må fullføre jobben i løpet av mai 2016. Byggetiden er romslig. Det har en spesiell forklaring: - Nå har det vært mange utsettelser på dette prosjektet. Vi vil ikke ha flere. Derfor har vi satt en frist som entreprenøren kan holde. Vi vil ikke bli nødt til å fortelle om en utsettelse enda en gang. Men hvis brua blir ferdig før fristen går ut, er det bare en fordel, sier Gry Stenersen.

 

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.