MODEN: Det er en stund siden de fleste jobbet med farget skrift på svart skjerm, og etter fem tiår ser det ut til å gå mot slutten også for Infotrygd. (Bilde: Espen Zachariassen/Montasje Heidi Bredesen)
SLUTT: Fornyingsdirektør Erik Oftedal kaller det dramatisk når NAV legger Infotrygd på hylla. (Bilde: Espen Zachariassen)

Nav pensjonerer arbeidshesten

Navs kjernesystem Infotrygd ligger an til å bli pensjonert etter mer enn 30 års tjeneste. Etaten skal moderniseres for 3,3 milliarder kroner.

  • IT

Moderniseringsprosjektet

 

NAV har tegnet rammeavtaler de neste to årene på følgende områder:

  • Prosjektstyring /-rådgivning
  • Strategiplanlegging /-rådgivning
  • Arkitektur- og løsningsspesifikasjon
  • Teknisk arkitektur (Drift)
  • Test og kvalitetssikring
  • Logistikk, OeBS og e-handel
  • Agresso
  • Elektronisk samhandling
  • Systemutvikling/programmering
  • Drift av IT-systemer og plattformer
  • Datakommunikasjon
  • Telekommunikasjon
  • Operativsystemer
  • Datalagring
  • Spesialister på databaser
  • Spesialister på applikasjonsintegrasjon


Mange leverandører

Av tilbud fra 60 leverandører, ble det tegnet 104 rammeavtaler med 34 av dem. Avtalene innebærer at etaten kan gjøre såkalte avrop - det vil si kjøre minianbud på de ulike tjenesteområdene ved behov.

Leverandørene er:

  • A2 Norge
  • Acando
  • Accenture
  • Adg Application Development Group
  • Atea
  • Bekk Consulting
  • Bouvet
  • Capgemini
  • Ciber
  • Computas
  • Decisive
  • Dell Norge
  • Deloitte
  • Devoteam Davinci
  • Ebs Consulting
  • EDB Ergogroup
  • Ernst & Young
  • Ework Norge
  • Gartner Norge
  • Hewlett Packard Norge
  • Inmeta Crayon
  • Innovatec
  • Know It Objectnet
  • KPMG
  • Metier
  • Miles
  • Norske systemarkitekter
  • Pricewaterhousecoopers
  • Promis
  • Rambøll management
  • Steria
  • Teleplan Consulting
  • Uniconsult
  • Visma Sirius

De neste seks årene skal Arbeids- og velferdsetatens velbrukte datasystemer i stor grad byttes ut med nyere og moderne løsninger.

34 leverandører er hyret inn på 104 rammeavtaler for å bistå Nav med it-omlegging og tilhørende omstilling på ytelsesområdet.

Da denne nyheten kom for et par uker siden, var det smått med detaljer å hente hos oppdragsgiveren.





Dramatisk

I dette intervjuet med Teknisk Ukeblad betegner lederen av forprosjektet, Erik Oftedal, Moderniseringsprosjektet som «dramatisk».

– Vi går dramatisk til verks. Når vi er ferdige, kommer vi trolig ikke lenger til å ha Infotrygd i bruk. Dette er jo ett av kjernesystemene våre, sier Oftedal . Han er direktør for fornying hos Nav.

– Vi går dramatisk til verks. Når vi er ferdige, kommer vi trolig ikke lenger til å ha Infotrygd i bruk. Dette er jo ett av kjernesystemene våre, sier Oftedal . Han er direktør for fornying hos Nav. SLUTT: Fornyingsdirektør Erik Oftedal kaller det dramatisk når Nav legger Infotrygd på hylla. (Foto: Espen Zachariassen Espen Zachariassen





70-tallet

Infotrygd ble tatt i bruk av Rikstrygdeverket på 80-tallet, men hadde da allerede vært i daglig bruk ved flere trygdekontorer siden slutten av 70-tallet. Arbeidsflaten er i prinsippet den samme som den gang: Etatens 16 000 ansatte arbeider med tastebaserte kommandoer på svart bakgrunn når de forvalter blant annet sykepenger, pensjon, rehabiliteringspenger og familieytelser.





Brems

Infotrygd og flere andre løsninger bremser utviklingen.

– Våre it-systemer begrenser ønsket politisk utvikling. De folkevalgte vil endre regelverket, men mye av dette kan ikke løses hensiktsmessig av våre systemer, sier Oftedal. På begynnelsen av 90-tallet skulle Tress 90 erstatte Infotrygd, men endte i landets største prosjekthavari. Hva som nå skal erstatte Infotrygd er ikke avklart.

– Her kommer det en rekke veldefinerte applikasjoner som passer inn i den tjenesteorienterte arkitekturen vi allerede har fått på plass med Pensjonsprogrammet, sier Oftedal.





Overmoden

Navs it-løsninger er overmodne for utskifting. Møreforskning og konsulentselskapet Metier er hyret inn for å kvalitetssikre omleggingene i Nav.

I en tidligere rapport skriver de at « ... mangelfulle ikt-løsninger er en hindring for videre utvikling av tjenestene fra Arbeids- og velferdsetaten i tråd med målene for Nav-reformen. Det [...]er samfunnsøkonomisk lønnsomt å sette i gang et større program for ikt-modernisering som grunnlag for videreutvikling av tjenester.»





Milliardomlegging

Moderniseringsprosjektets første fase går over to år og er beregnet til å koste 1 milliard kroner.

Total prislapp er anslått til 3,3 milliarder kroner. Så langt er det bevilget 220 millioner kroner for 2012.

– Dette skal gjøre Nav bedre for brukerne, samfunnet og medarbeiderne, sier fornyingsdirektøren.

Les også: Nødhjelp til Nav og Politiet





Innsyn og selvbetjening

Det handler om at brukerne skal få innsyn i egen korrespondanse og beregningshistorikk, og det skal snekres selvbetjeningsløsninger for å kunne søke ytelser over nettet.

Den tjenesteorienterte arkitekturen gjør det mulig å innfri slike ønsker, som krever regelendringer som dagens løsninger ikke klarer å håndtere.

Denne utviklingen er i tråd med publikums nye bruksvaner på nettet.





Gevinstene

– Prosjektet er basert på at det skal være en samfunnsøkonomisk gevinst i det. Nav skal spare årsverk, og arbeidsgiver skal spare tid, sier Oftedal.

– Hvordan skal dere trekke flere tusen medarbeidere med i omleggingen?

– I tillegg til ny programvare for organisasjonen må vi flytte oppgaver og kompetanse for å kunne øke kvaliteten på jobben vi gjør. Her har vi mye erfaring internt etter seks år med Nav-reform, mener prosjektlederen.





Mange kokker ...

– Dere har 104 kontrakter med 34 selskaper. Hvordan unngår dere at mange kokker gir mye søl?

– Dette skal gjøres over lang tid. Prosjektet er delt i tre faser på to år hver, så alt skjer ikke på én gang. Og denne programorganiseringen gir enhetlig og samlet styring.

I tillegg er det et statlige pålegg om kvalitetssikring med eksterne aktører for å sikre realisme og gjennomførbarhet, lyder svaret.