IT

Nav pensjonerer arbeidshesten

Navs kjernesystem Infotrygd ligger an til å bli pensjonert etter mer enn 30 års tjeneste. Etaten skal moderniseres for 3,3 milliarder kroner.

Espen Zachariassen
28. nov. 2011 - 10:16
Vis mer

De neste seks årene skal Arbeids- og velferdsetatens velbrukte datasystemer i stor grad byttes ut med nyere og moderne løsninger.

34 leverandører er hyret inn på 104 rammeavtaler for å bistå Nav med it-omlegging og tilhørende omstilling på ytelsesområdet.

Da denne nyheten kom for et par uker siden, var det smått med detaljer å hente hos oppdragsgiveren.



Dramatisk

I dette intervjuet med Teknisk Ukeblad betegner lederen av forprosjektet, Erik Oftedal, Moderniseringsprosjektet som «dramatisk».

– Vi går dramatisk til verks. Når vi er ferdige, kommer vi trolig ikke lenger til å ha Infotrygd i bruk. Dette er jo ett av kjernesystemene våre, sier Oftedal . Han er direktør for fornying hos Nav.

– Vi går dramatisk til verks. Når vi er ferdige, kommer vi trolig ikke lenger til å ha Infotrygd i bruk. Dette er jo ett av kjernesystemene våre, sier Oftedal . Han er direktør for fornying hos Nav. SLUTT: Fornyingsdirektør Erik Oftedal kaller det dramatisk når Nav legger Infotrygd på hylla. (Foto: Espen Zachariassen Espen Zachariassen



70-tallet

Infotrygd ble tatt i bruk av Rikstrygdeverket på 80-tallet, men hadde da allerede vært i daglig bruk ved flere trygdekontorer siden slutten av 70-tallet. Arbeidsflaten er i prinsippet den samme som den gang: Etatens 16 000 ansatte arbeider med tastebaserte kommandoer på svart bakgrunn når de forvalter blant annet sykepenger, pensjon, rehabiliteringspenger og familieytelser.



Brems

Infotrygd og flere andre løsninger bremser utviklingen.

– Våre it-systemer begrenser ønsket politisk utvikling. De folkevalgte vil endre regelverket, men mye av dette kan ikke løses hensiktsmessig av våre systemer, sier Oftedal. På begynnelsen av 90-tallet skulle Tress 90 erstatte Infotrygd, men endte i landets største prosjekthavari. Hva som nå skal erstatte Infotrygd er ikke avklart.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Her kommer det en rekke veldefinerte applikasjoner som passer inn i den tjenesteorienterte arkitekturen vi allerede har fått på plass med Pensjonsprogrammet, sier Oftedal.



Overmoden

Navs it-løsninger er overmodne for utskifting. Møreforskning og konsulentselskapet Metier er hyret inn for å kvalitetssikre omleggingene i Nav.

I en tidligere rapport skriver de at « ... mangelfulle ikt-løsninger er en hindring for videre utvikling av tjenestene fra Arbeids- og velferdsetaten i tråd med målene for Nav-reformen. Det [...]er samfunnsøkonomisk lønnsomt å sette i gang et større program for ikt-modernisering som grunnlag for videreutvikling av tjenester.»



Milliardomlegging

Moderniseringsprosjektets første fase går over to år og er beregnet til å koste 1 milliard kroner.

Total prislapp er anslått til 3,3 milliarder kroner. Så langt er det bevilget 220 millioner kroner for 2012.

– Dette skal gjøre Nav bedre for brukerne, samfunnet og medarbeiderne, sier fornyingsdirektøren.

Les også: Nødhjelp til Nav og Politiet



Innsyn og selvbetjening

Det handler om at brukerne skal få innsyn i egen korrespondanse og beregningshistorikk, og det skal snekres selvbetjeningsløsninger for å kunne søke ytelser over nettet.

Den tjenesteorienterte arkitekturen gjør det mulig å innfri slike ønsker, som krever regelendringer som dagens løsninger ikke klarer å håndtere.

Denne utviklingen er i tråd med publikums nye bruksvaner på nettet.



Gevinstene

– Prosjektet er basert på at det skal være en samfunnsøkonomisk gevinst i det. Nav skal spare årsverk, og arbeidsgiver skal spare tid, sier Oftedal.

– Hvordan skal dere trekke flere tusen medarbeidere med i omleggingen?

– I tillegg til ny programvare for organisasjonen må vi flytte oppgaver og kompetanse for å kunne øke kvaliteten på jobben vi gjør. Her har vi mye erfaring internt etter seks år med Nav-reform, mener prosjektlederen.



Mange kokker ...

– Dere har 104 kontrakter med 34 selskaper. Hvordan unngår dere at mange kokker gir mye søl?

– Dette skal gjøres over lang tid. Prosjektet er delt i tre faser på to år hver, så alt skjer ikke på én gang. Og denne programorganiseringen gir enhetlig og samlet styring.

I tillegg er det et statlige pålegg om kvalitetssikring med eksterne aktører for å sikre realisme og gjennomførbarhet, lyder svaret.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.