SAMFERDSEL

Nå tenker jernbanen sikkerhet

13. nov. 2000 - 13:36

–Risikoanalysen kommer inn som et beslutningsverktøy helt fra starten i prosjektet, sier sjefingeniør Liv Bjørnå ved Jernbanetilsynet til Newswire.

Sårbarhetsutvalgets konklusjoner fra august er den direkte årsaken til initiativet. Utvalget, som ble nedsatt etter Åsta-ulykken, pekte på nødvendigheten av mer systematiske risikoanalyser.

–Trafikken mellom Skøyen og Asker er overbelastet, og utbyggingen av sikkerheten haster, sier Sårbarhetsutvalgets leder Kåre Willoch.

Arbeidene med å doble kapasiteten på strekningen begynner neste år. Selskapet Norconsult SysTech er allerede i gang med å vurdere de tekniske løsningene i forhold til avsporing, kollisjoner, brann og andre risikomomenter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.