Gjenvinningsselskapet Ragn-Sells har dratt i gang et nytt avfallskonsep, «Elskede By». Konseptet går ut på at el-varebiler frakter pakker og gods til kunder i sentrum, og tar med seg avfall ut igjen.
Med seg har de logistikkleverandøren Bring og KLP Eiendom, som eier bygget hvor sentralen for den nye transportjenesten skal ligge.
I det tidligere brevsenteret til Posten ved Oslo S skal det være ladestasjon for el-bilene som vil bli brukt i tjenesten, og det er her utvekslingen av varer og avfall skal foregå.
– Etter hvert ønsker vi å opprette flere slike hub-er eller samlastingssentre rundt i byen, sier Bente Åsen Sørum, direktør for marked og kommunikasjon i Ragn-Sells.
Suksess i Stockholm
I første omgang skal de betjene gatene mellom Oslo S og Slottet, det vil si Karl Johan med stikkveier.
Saktegående el-biler og el-varesykler skal levere pakker og varer til kontorister og næringsdrivende i Oslo sentrum, og ta med seg søpla deres tilbake.
Bilene skal gå i ruter og følge en fast tidsplan.
Elskede By
Målsetning:
- Økt sikkerhet
- Mindre støy og utslipp
- Sikre tilgjengelighet til kunder og materialer i Oslo sentrum
- Tilby et samlastingskonsept med høy grad av service for kundene
- Tilby sirkulære løsninger med ombruk og økt materialgjenvinning
- Effektivisering og reduserte kostnader
- Profilering og omdømmebygging
- Utvikle et konsept som kan kopieres til andre byer og større næringsområder
Postterminalen:
- 2000 m2 for sortering og samlasting av gods og restprodukter
- Elektriske trucker og maskiner betjener HUB
- 10 ladestasjoner for kjøretøy og maskiner
- Ruteoptimalisering i sentrum med riktig tilpasset utstyr
- Nye arbeidsplasser
- Grønne fasader
Nettside: elskedeby.no
Kilde: Elskede By
Det oppgitte målet med tilbudet er mindre utslipp, mindre støy og mindre trafikk.
Opplegget er allerede prøvd ut i Stockholm, også der etter initiativ fra svenskeide Ragn-Sells. Til sammen 11 varebiler er i Sveriges hovedstad erstattet med elektriske kjøretøy, og CO2-utslippene for de aktuelle transportene er redusert med 73 prosent, skriver Ragn-Sells i en pressemelding.
Målsetningen er en tilsvarende reduksjon fra de involverte selskapenes drift i Oslo innen 2023.
– Dere skriver at bilene skal ta med seg gods, avfall og materialer. Hvor mye materialer kan en el-bil få med seg?

– I første omgang blir det snakk om tørt småavfall. Papp, papir og plast. Men vi ønsker å utvide virksomheten slik at vi også kan samle inn vått avfall og bygningsavfall i sekker, sier Sørum til TU Bygg.
Entra vil være med
«Elskede by» innvies av byrådsleder Raymond Johansen og byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg.
– Som del av Miljøhovedstadsåret har vi utfordret næringslivet til å komme opp med nullutslippsløsninger for transport. Når vi vet at transportsektoren står for 55 prosent av utslippene, er det svært gledelig å se at tre store næringslivsaktører går sammen for å redusere trafikken og bidra til at oslolufta blir reinere, sier byrådsleder Raymond Johansen.
Marked- og kommunikasjonsdirektør Bente Åsen Sørum i Ragn-Sells forteller at avfallet som skal ut av sentrum, vil bli fraktet av selskapets nylanserte el-lastebil eller -bakløfter «Highway to el». Avfall til forbrenning går til Klemetsrud, annet avfall går til gjenvinningsstasjonen på Skårer utenfor byen.
Tungtransport står i dag for 22 prosent av klimagassutslippene i hovedstaden, oppga byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg i talen sin under åpningsarrangmentet for Elskede by.

Kommunikasjon- og markedsdirekøter Bente Åsen Sørum kan avsløre at eiendomsselskapet Entra er interessert i gå inn som en fjerde partner i samarbeidet.
– Det er viktig å få med de store eierne og forvalterne av eiendom i sentrum, sier Sørum.
– Hva slags dataverktøy skal dere bruker for å samordne logistikken?
– Vi har ikke investert i et nytt system, inntil videre bruker vi de Bring og Ragn-Sells har allerede, sier hun.