Northguider

Nå skal de bruke giljotin for å fjerne tråleren fra Svalbard: – Over 90 prosent sikker på at vi lykkes

I fjor mislyktes forsøket med å fjerne tråleren i én bit. Nå forsøker de seg igjen - denne gangen med giljotin.

Slik så Northguider ut i forrige uke. (Foto: KV Svalbard/Kystvakten)
Slik så Northguider ut i forrige uke. (Foto: KV Svalbard/Kystvakten)
Slik så Northguider ut i forrige uke. (Foto: KV Svalbard/Kystvakten)
Slik så Northguider ut i forrige uke. (Foto: KV Svalbard/Kystvakten)
Slik så Northguider ut i forrige uke. (Foto: KV Svalbard/Kystvakten)
Slik så Northguider ut i forrige uke. (Foto: KV Svalbard/Kystvakten)

I fjor mislyktes forsøket med å fjerne tråleren i én bit. Nå forsøker de seg igjen - denne gangen med giljotin.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

– De bruker det som kalles en giljotin, en kjempestor kile som man løfter opp og slipper, og da får man brudd i metallet. Det er en kjent metode, sier Rune Bergstrøm i Kystverket.

Det er en større versjon av det franske henrettelsesredskapet som skal brukes for å ta knekken på tråleren Northguider. Den har ligget i Hinlopenstredet ved Svalbard siden den forliste i romjulen 2018.

I fjor forsøkte Smit Salvage, selskapet som har fått oppdraget med å fjerne Northguider av rederiet Opilios forsikringsselskap Gard, å fjerne vraket i en del. Planen var den gang å rette opp, lappe og heve fartøyet, men de måtte avbryte arbeidet på grunn av isforholdene. Operasjonen ble dermed utsatt til i år.

Planen er nå å kutte opp fartøyet i 50 deler på fem tonn hver, løfte dem opp på en lekter og frakte dem vekk. Arbeidet startet denne uken, melder Kystverket.

Les også

Flere fartøy

Også nå er det Smit Salvage som skal gjennomføre arbeidet. I tillegg til to store lektere skal de bruke slepebåter, ankerhåndteringsfartøy, fartøy for å holde unna isen og det isforsterkede fartøyet Lance som operasjonsskip. Til sammen skal mellom 55 og 60 personer arbeide med fjerningen.

Hva koster det?

– Det er det forsikringsselskapet som har kontroll på. De vil ikke si til oss engang hva de betaler, så det vet vi ikke. Jeg tror ikke du får svar om du spør Gard heller. Det er dyrt, det kan jeg si, sier Bergstrøm.

Ole Gunstein Aasebø i forsikringsselskapet Gard bekrefter at han ikke vil svare på det.

– Vi vet hva vi har avtalt med Smit, men det får ikke du vite, sier Aasebø.

90 prosent sikker

Vraket ligger i et naturreservat, og Kystverket er involvert i fjerningen for å sikre at det ikke skjer for store skader på miljøet under fjerningen. 

Bergstrøm sier metoden som skal brukes i år er mindre væravhengig, og at han derfor har stor tro på at de skal lykkes.

– Jeg er over 90 prosent sikker på at dette skal gå, det er jeg. I fjor var det alt eller ingenting, for da skulle båten rettes opp, tettes og så dras ned. Nå vil man skjære av forskjellige biter. Man vil ha positive resultater hele tiden – progresjon i jobben – og det tror jeg er utrolig viktig. Jeg tror det var litt demotiverende i fjor, at man måtte avslutte og starte på nytt igjen. Og da man endelig hadde nok tid var skadene så store at det ikke bare var å lappe den sammen. Det positive i år er at om man må avbryte underveis, så har man mindre igjen av båten når man kommer tilbake for å fullføre jobben.

Vil ikke forby

Tidligere i sommer ble det kjent at rederiet bak Northguider får 350.000 kroner i bot for å ikke ha godt nok sikkerhetssystem. Kapteinen får 35.000 kroner i bot for uaktsom navigering.

Bergstrøm tror ikke det er usannsynlig at det blir dyrere å forsikre fartøy som skal ferdes i området framover. 

– Det må du spørre Gard om. Men jeg vil tro det er nærliggende å tenke noe rundt det. Det har også vært diskusjoner om man skal tillate dette – altså å fiske så langt nord i mørketiden – men hittil har ikke fiskerimyndighetene vært på den linja at de ønsker å forby denne virksomheten, sier Bergstrøm.

Aasebø i Gard sier at han uttaler seg på generelt grunnlag.

– Enkelt sagt får ikke en enkelthendelse slike konsekvenser. Det er trender som styrer hva prisene blir, sier Aasebø.

Isnett

I fjor var det is og kraftig vind som hindret fjerningen av tråleren. Det kommer også til å bli den største utfordringen i år, tror Bergstrøm. For å minimere problemene med is skal redningsmannskapet blant annet bruke et isnett for å holde unna mindre isflak.

Mellom 22. juli og 30. august er det innført forbud mot å ferdes i området.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå