Nå må alle bemanningsforetak ha godkjenning fra Arbeidstilsynet

Den nye godkjenningsordningen skal bidra til å luke ut useriøse bemanningsforetak og gjøre det lettere for innleievirksomheter å velge seriøse tilbydere av arbeidskraft.

Med et offentlig register blir det enklere å sjekke om et bemanningsbyrå er godkjent, mener Arbeidstilsynet.
Med et offentlig register blir det enklere å sjekke om et bemanningsbyrå er godkjent, mener Arbeidstilsynet. Foto: Colourbox
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
9. juni 2023 - 15:21

– Ordningen skal bidra til å sikre etterlevelse av innleiereglene og bygge opp under gode vilkår i bransjen og vi kommer til å følge opp med tilsyn i 2024, sier Vollheim i en pressemelding fra Arbeidstilsynet.

Godkjenningsordningen innebærer først og fremst at bemanningsforetakene må dokumentere at de oppfyller allerede lovpålagte plikter, blant annet at de har skriftlige arbeidsavtaler og yrkesskadeforsikring.

Hvis prøveprosjektet er vellykket, kan solcelleanlegg dukke opp langs motorveier i Norge. Bildet av solcellene er tatt ved en tidligere anledning.
Les også

Lykkes de kan energiproduksjon langs veier bli det neste

 Skal føre tilsyn

– Arbeidstilsynet kommer til å føre tilsyn for å undersøke blant annet om bemanningsforetakene har godkjenning og at alt det formelle er på plass. Finner vi brudd vil vi blant annet kunne benytte overtredelsesgebyr eller andre sanksjoner, sier Vollheim.

Hvis en virksomhet leier inn fra et bemanningsforetak som ikke er godkjent, vil den innleide arbeidstakeren kunne kreve fast ansettelse hos innleier for domstolene, på samme måte som ved brudd på andre innleieregler.

Med et offentlig register blir det enklere å sjekke om et bemanningsbyrå er godkjent, og dermed driver seriøst. Det vil styrke de seriøse aktørene og bidra til et tryggere arbeidsliv.

Hva må virksomhetene gjøre?

Arbeidstilsynet jobber med en skjemaløsning som skal være enkel og effektiv for virksomhetene å bruke. Denne skal være tilgjengelig på arbeidstilsynet.no i løpet av november.

-Det skal være lett for seriøse aktører å få godkjenning raskt. De som har dokumentasjon i orden, skal bare sende dette inn til oss slik at det ikke oppstår unødvendige forsinkelser. For virksomheter som følger lovverket vil det ikke være noe problem å bli godkjent, de skal bare dokumentere allerede lovpålagte plikter, sier Vollheim

Godkjenningsordningen trer i kraft 1. januar 2024.

Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.
Les også

Entreprenør vil kreve flere hundre millioner fra Bane Nor

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.