Roboten egner seg godt i en klasseromssituasjon og barna som har testet den lærte fort å håndtere både roboten og programmeringsverktøyet. Foto: Wuss Institute ved Harvard University.
Roboten egner seg godt i en klasseromssituasjon og barna som har testet den lærte fort å håndtere både roboten og programmeringsverktøyet. Foto: Wuss Institute ved Harvard University.

Nå kommer robotene til skolene

Forskere ved Wuss Institute ved Harvard har utviklet en læringsrobot som skal hjelpe barn i de yngste klassene til å bli vant til å kommunisere med en robot.

Roboten Root er ikke stort større enn en datamus. Den kan bevege seg både horisontalt på et bord og vertikalt på en tavle og kan både tegne og viske bort samtidig som den kan følge en strek og kjenner igjen farger. Dessuten kan den bevege seg en viss avstand eller i en bestemt vinkel og kan reagere på hindringer underveis, for å nevne noe.

Roboten programmeres fra et grensesnitt som har fått navnet Square på en Ipad som gir mulighet til programmering på ulike ferdighetsnivåer uten kompilering. Programmene kan skrives og kjøres i sanntid. Det er også mulig å endre programmer underveis. Brukerne får konstant tilgang til å se det som roboten ser. Wuss-teamet ved Harward University i Massachusetts arbeider nå for å gjøre Sqare tilgjengelig for nedlasting i App-Store samtidig som de arbeider for å gjøre Root tilgjengelig for skolene.

Viktig kunnskap

En av forskerne bak prosjektet, senioringeniør Zivthan Dubrovsky, forteller i en epost at ni av ti foreldre faktisk ønsker at barna deres skal lære koding.

– Koding er en viktig språkkunnskap for barn av framtiden som skal kunne kommunisere med den digitale verden rundt seg, fastslår han.

Dette mener han er like viktig som å lære barna matematikk, lesing og skriving.

– Som far til tre døtre vil jeg at mine barn skal ha den kunnskap som er nødvendig for at de skal lykkes i livet og i likhet med mange andre foreldre mener jeg at det å kjenne til koding er svært viktig for at det skal skje, fastslår han.

Dubrovsky viser til at algoritmebygging ikke er spesielt engasjerende for barn og roboter er ifølge ham en flott måte å gi kodingen liv. Selv er han veldig fornøyd med Root og tror den kan brukes av flere aldersgrupper.

– Vi tror reell fysisk læring er svært viktig, fastslår Harvard-forskeren fra Wuss-instituttet.

Root er foreløpig en versjon som er satt sammen for hånd av 3D-printede prototyper. En produksjonsversjon av roboten vil ikke være klar før tidlig i 2017.

Les: Bygger roboter på skolen

Den vesle roboten er lett å programmere. Programmene kan lages fra programmeringsverkøyet Square som kan lastes ned til en ipad.
Den vesle roboten er lett å programmere. Programmene kan lages fra programmeringsverkøyet Square som kan lastes ned til en ipad. Foto: Harvard University

Trenger slike produkter

Simen Sommerfeldt fra organisasjonen Lær kidsa koding deler fullt ut instituttets begrunnelse for å utvikle Root. LKK er en frivillig organisasjon som i 2015 ble tildelt NFA-prisen fra Norsk Forening for Automatisering.

– Vi har aldri tidligere vært omgitt av så mange datamaskiner, samtidig som undervisningen i programmering er helt marginal i norsk skole, påpeker han.

Sommerfeldt viser til at vi nå ser at stadig flere av hverdagstingene våre blir automatiserte. Selvkjørende busser er allerede en realitet og snart kommer fenomenet Industri 4.0 som ifølge ham kan føre til at industriproduksjonen blir flyttet hjem fra det fjerne østen.

– Derfor er denne typen robot interessant. Den lærer bort programmering og utfører handlinger i vår fysiske verden, fastslår han entusiastisk.

Selv har han nå utarbeidet en rekke kriterier for det idelle produktet av denne typen som er tilgjengelige på nettsiden deres, kidsakoder.no.

Les også: NFA-prisen til lær kidsa koding

Roboten kan tegne streker i ulike farger, viske dem ut og kan også programmeres til å følge en strek ettersom barna tegner den. Foto: Wuss Institute ved Harvard University.
Roboten kan tegne streker i ulike farger, viske dem ut og kan også programmeres til å følge en strek ettersom barna tegner den. Foto: Wuss Institute ved Harvard University.

Godt egnet og nødvendig

Leder av Kodeklubben til LKK, Helge Astad, forteller at det finnes flere roboter av denne typen som er laget for å lære barn programmering.

– Det nye med Root er at den er laget for klasseromsundervisning. De fleste eksisterende dingsene er laget for en person eller noen få, forteller han.
Astad påpeker at det ofte er vanskelig i vanlig klasseromsundervisning å få vist roboten til alle, men ikke med Root. Derfor tror han Root kan være et meget nyttig verktøy til å lære barn programmering.

– Jeg fikk lyst til å kjøpe en selv, teste den og gi den til mine barns skole, kommenterer han.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)